bedre tekster til websitet

10 råd til bedre webtekster

Janni Eghøj Hansen 30. september 2016

Der er stor forskel på om du læser en tekst på en skærm eller i en avis. Mange virksomheder har lange og formelle fagsprogstekster på deres website, fordi de gerne vil berige deres læsere med en masse detaljer og information.

En bruger, der læser på nettet skimmer oftest det meste af teksten. Faktisk er det kun 16% af tiden, at vi læser ord for ord ifølge interneteksperten Jakob Nielsen.  Brugerne meget mere utålmodige, når de er på nettet og søger rundt på forskellige sites end hvis de læser i en avis.

For at kunne fange og fastholde en bruger på dit website, har du meget få sekunder til at overbevise om, at informationen de leder efter let kan findes på dit site. For at kunne skrive tekster til websitet, der fanger brugeren, kommer her 10 råd:

1. Undgå lange tekster

Når du skriver til dit website, skal du skrive i et enkelt og klart sprog, så budskabet ikke kan undgå at blive opfanget af læseren. Drop de laaange og kringlede forklaringer, der er svære at forstå for en bruger.

Opbyg teksten, så du starter med det vigtigste først. Det skal lynhurtigt kunne afkodes for brugeren, hvad det egentlig er det handler om, og hvad man kan forvente at få ud af at læse videre.

2. Undlad fagsprog

Vær meget påpasselig med at bruge fagsprog, da du ikke vil ende med, at brugeren ikke forstår din tekst. Det kan godt være, at du ved, hvad det betyder, men det er ikke sikkert, at folk uden for din branche kender til begrebernes betydning.

undlad fagsprog

3. Brug afsnit i teksten

Sørg for, at der er masser af afsnit og underoverskrifter i din tekst. Det gør det mere overskueligt at læse, og de kan hurtigt finde frem til det afsnit, der indeholder de informationer, der er vigtige for dem. Fremhæv vigtige ord eller sætninger med fed eller kursiv skrift, så det hurtigere fangere øjet og det er lettere at finde den vigtige information i afsnittet.

4. Sigende overskrifter

Overskrifterne og underoverskrifter skal være klare og sigende. Det skal være tydeligt for læseren at afkode, hvad det nedenstående afsnit vil handle om alene ved at skimme overskriften. Derudover, skal Google også kunne afkode dine overskrifter (læs mere om det i punkt 10). Hvis overskriften/underoverskriften ikke giver en klar indikator af teksten, vil brugeren ikke engang bruge tid på at finde ud af om teksten faktisk indeholder noget nyttigt.

5. Punktform og FAQs

Til mere teksttunge sites og afsnit, kan det være en god idé at splitte teksterne op og give mere “luft”. Dette kan gøres i form af bulletpoints og/eller accordions. Det giver overblik og samtidig kan du skjule overflødig tekst, som ikke nødvendigvis er relevant for den enkelte bruger.

Bulletpoints er god til at lette en tekst, og giver et godt overblik. Accordions bruges ofte, hvis man har brug for yderligere uddybning til sine punkter. De fungerer lidt på samme måde, som hvis man forstiller sig en harmonika, der kan folde ud og ind, og bruges ofte på sites, der indeholder en FAQ side.

accordions

6. Fonte

Fonten har større betydning, end man lige går og tror. Der er forskel på om fonten er læsevenlig på papir eller på en skærm. De mest læsevenlige fonte på web kaldes for Sans Serif, og der findes masser af forskellige fonte inden for den genre. Så det er bare med at finde den, der passer bedst til virksomhedens udtryk online.

sans serif vs serif

7. Links

Nogen gange kommer man ud for et begreb eller en sætning, der kræver yderligere forklaring. Men hvordan gør man så det, hvis det hele skal skrives enkelt og kort? Brug links! Send brugeren nemt videre, hvis han/hun får lyst til at vide mere om begrebet eller hvis der opstår et behov for mere uddybning. Husk dog altid, at linket åbner op i et nyt vindue, så brugeren ikke forsvinder fra dit website.

8. Call-to-actions

Brug call-to-actions i dine tekster. Call-to-action er opfordring til en handling. Det skal være en letgenkendelig ting, der skal guide brugeren problemfrit til den handling du gerne vil have dem til at foretage. Det kan bl.a. være et telefonnummer eller en køb-knap. Du kan med fordel reservere én bestemt farve til call-to-actions igennem hele dit website.  

9. Fotos og illustrationer

Brug i højere grad fotos og illustrationer til at vise i stedet for at forklare. Billeder og illustrationer kan være med til at afkode tekstens indhold og budskab, og det er oftest nemmere at huske billeder end tekst. Pixelerede og grynede billeder er et no-go, så sørg altid for at billederne er af god kvalitet.

10. Skriv til Google

SEO, SEO, SEO… Jo bedre dine tekster er i forhold til SEO, jo større sandsynlighed har du for at komme højere op på Google. Find derfor ud af hvilke gode søgeord som du mener, at dit website kan blive fundet på. De bedste søgeord er de ord, hvor der er tilpas mange søgninger på og mindst mulig konkurrence på. Når du har fundet dine keywords skal de bruges i dine tekster på website. Du kan læse mere om, hvordan du kan inkorporere dine keywords i din tekst her.


God skrivelyst!


Vil du vide mere om webtekster?
http://www.contentfac.com/even-more-web-content-writing-tips/

http://blog.usabilla.com/8-guidelines-for-better-readability-on-the-web/

http://dna-design.dk/blog/seo/5-hurtige-til-seo-optimering/