5 tip til bedre indhold på dit website

5 tip til bedre indhold på dit website

tags:

Frederik Sally 09. juni 2014
Et website er meget mere end design og kode. Det er mest af alt indhold – og godt indhold er naturligvis bedst. Du bør gøre dig nogle tanker om, hvordan indholdet skal være på dit website – både hvis du allerede har et website, men især også hvis du skal til at lave et nyt. Jeg har her skrevet 5 ting du kan gøre for at optimere dit websites indhold.
1) Tekst og formatering

Vi læser forskelligt på nettet – modsat når vi læser en bog fra start til slut. På nettet læser vi ikke ord for ord, vi skimmer indhold og prøver at få et hurtigt indtryk af, hvad det handler om. Vi skanner en side for det vi mener er interessant og ignorerer resten. Derfor er det utroligt vigtigt at formatere dine tekster ordentligt, del det op og gør det nemt at læse og del teksterne op i afsnit med overskrifter.
Vær’ altid kort og præcis – dine tekster skal som udgangspunkt være så korte som muligt og i et klart og simpelt sprog. Hvis dit website taler til eksperter indenfor et felt, så forklar de tekniske termer et sted på siden, så ikke-eksperter kan finde ud af, hvad du taler om.
Lav gerne punktlister hvis det giver mening – det er nemt og hurtigt at læse.

Bonus:

  • Brug parenteser (også selvom du ikke skriver en note)
  • Brug fed skrift på sætninger, der skal fremhæves
  • Brug lange bindestreger i stedet for punktummer – for at binde sætninger sammen
  • Brug 1, 2, 3, i stedet for én, to, tre
  • Brug punktummer… for at give øjet en pause
  • Brug store, letlæselige skrifttyper
2) Fængende overskrifter

Studier viser, at vi kan læse overskrifter på et website, på få hundrede millisekunder, efter vi er landet på det. Vi bedømmer lynhurtigt om, hvorvidt den side vi er landet på, passer med det vi leder efter og ord opfanget af vores underbevidsthed, bliver sendt til vores beslutningsproces centre i hjernen. Hvis ordene ikke stemmer overens med det vi leder efter, vil vores hjerne allerede sige “det her er ikke noget for mig”. Der findes 1.4 millioner websites med overskriften “Velkommen til vores website” og jeg tvivler på, at du nogensinde har søgt på det, eller at din hjerne nogensinde har reageret med “wow, det er præcis det jeg leder efter”. Søgeord i overskrifter er vigtige, men mangler det mest vigtige ord som alle kan relatere til: DIG. Når dit website bruger ordende “dig” og “du”, signalerer det, at du taler direkte til den person, der sidder og kigger på dit website – det får ham til at føle, at han bliver talt til. Er du ikke enig i det? See what I did? – Jeg fik det til at handle om dig.

Hvis tekstforfatning ikke er din stærke side, så overvejer at hyre en professionel – det er penge godt givet ud.

Bonus: Gør så vidt muligt overskrifter til de bærende elementer på dine undersider og sørg for, at de kommunikerer lige præcis det du prøver at opnå.

3) De rigtige billeder

Stockbilleder kan være flotte, men fortæller de dine besøgende noget om dig? Nej, de er typisk meget upersonlige. Du kan bruge dem nogle steder på dit website, for at hjælpe med at bryde en ellers tekst-tung side, men når det kommer til at fortælle om din virksomhed, er rigtige billeder klart bedst.

Billeder du bruger på dit website skal gerne understøtte teksterne – ellers kan de forvirre mere end de gavner. Et godt, velvalgt billede kan hjælpe dine besøgende med at forstå dine budskaber. Modsat, kan et dårligt billede gøre hele oplevelsen forvirrende og den samme tekst bliver uinteressant.

Bonus: Ved at lave korte, opsummerende tekster under dine billeder kan du ramme nogle af de besøgende som blot “skimmer” siderne. Billedtekster er hurtige og lette at læse, og derfor læser vi dem ofte når vi skimmer. I bogen “Cashvertising” fortæller forfatteren Drew Eric Whitman at billedtekster er noget af det mest populære indholdstekst overhovedet på et website. Folks øjne har en tendens til at flyde nedad, når de kommer forbi et billede på nettet, og billedteksterne er én af grundende.

4) Vis hvem du er

Dit website skal udstråle hvem du er, så brug noget tid på at finde ud af, hvad der er unikt ved dig, dit produkt eller service, og brug det i dit indhold. Gennemsigtighed er en vigtig ting i disse tider og du vil som udgangspunkt gerne virke så troværdig som muligt via dit website. Det vil sige, at alt hvad du kan få ind om din virksomheds historie, jeres ansatte, mål og værdier, er med til at skabe tillid til jer som virksomhed.

En anden god ting man kan gøre for at vise, hvem man er og hvordan man arbejder, er at have kundeudtalelser på. “Social proof” er en af de mest effektive værktøjer, man kan benytte sig af for at skabe troværdighed – hvis det gøres rigtigt. En udtalelse om, hvor godt dit produkt er, er en god ting, men hvis det fx. er Birgitte Danielsen, HR-chef for Microsoft, der siger det, er det meget mere troværdigt. Billeder af mennesker, der taler om dig er også med til at styrke troværdigheden.

Bonus: Tydelige kontaktinformationer er også vigtigt (jeg stoler personligt aldrig på et firma, jeg ikke kan ringe til). Sørg for at have info som telefonnummer, e-mail, fysisk adresse osv. flere steder på dit website, så det er nemt at finde. Andre ting kunne være en chat eller en FAQ eller hjælpesektion. Alt sammen noget, der gør det nemt at kontakte dig, eller spørge dig til råds.

5) Opdatér

Det her er det sværeste for os allesammen, men det er virkelig vigtigt at opdatere sit website. Du behøver hverken at skrive nyheder dagligt eller blogindlæg hver uge, men opdatér dit website mindst én gang hvert halve år, så det forbliver. Det skal være opdateret og relevant for dine besøgende. Gammelt/outdated indhold får ikke dine besøgende til at vende tilbage! Derudover belønner søgemaskiner i dag generelt websites, der opdateres jævnligt med højere placeringer.

Bonus: Her er nogle ideer til nyt indhold på dit website:

  • Hvis du har mulighed for at skrive nyheder eller blogs, så fortæl om hvad der sker internt i virksomheden, hvilke nye kunder I har fået, hvilke nye produkter, eller services I har udviklet osv. Det er spændende at følge med
  • i, hvis man har en relation til jeres virksomhed
  • Har I fået nye folk? Få deres kontaktinfo og evt. billede ind på de sider, hvor det er relevant
  • Lav nye call-to-actions – prøv noget nyt af, måske er der nye sider og nye produkter eller services, der skal have fokus
  • Omskriv tekster, hvis de taler om “i år” eller “for nyligt” og det ikke længere passer
  • Hvis du har et nyhedsbrev, så sørg for også at udgive det på dit website
  • Lav en side med ofte stillede spørgsmål fra dine kunder, det viser både, at andre stiller spørgsmål (I har gang i forretningen) og at I tager jer tid til at besvare jeres kunder (I har overskud)
  • Du har højst sandsynligt haft nye kunder siden dit website gik i luften – opdatér kundecases/referencer og udtalelser på websitet
Få det gjort!

Alt det jeg har skrevet her, kan tage rigtig lang tid at gøre på et helt website, alt afhængig af, hvor stort det er. Du behøver ikke at gøre det hele på én gang, men sæt noget tid af engang imellem og tag én ting ad gangen. Hvis du optimerer dit indhold løbende, bliver dit website ikke outdatet lige så hurtigt, og du kan oven i købet risikere at vinde kunder på det. Du bliver også klogere på virksomheden, jeres kommunikation og brand, når du arbejder med indholdet – så bare se at komme i gang.