Design en god præsentation

Hvad kan et godt design kan gøre for en præsentations helhedsoplevelse, og ikke mindst hvad et dårligt design kan betyde?

Design en god præsentation

Som Art Director bliver jeg ofte bedt om at hjælpe mine kollegaer med at designe slides til deres oplæg eller præsentationer af forskellig art. Jeg har i den forbindelse gjort mig nogle erfaringer omkring, hvad et godt design kan gøre for en præsentations helhedsoplevelse, og ikke mindst hvad et dårligt design kan betyde.


Uden, at jeg skal gøre mig til ekspert på kunsten i at præsentere, har jeg nogle tips til, hvordan man på bedst mulig vis bruger sine slides til at højne niveauet på sit oplæg. Det er dog vigtigt at huske på, at jeg her udelukkende taler om design af slides og ikke om præsentationsteknikker generelt.


Som udgangspunkt skal slides KUN bruges til at supplere dine ord og ikke gentage dem. Det er vigtigt hele tiden at fokusere på at lade din tale være i fokus og ikke dine slides. Hvis du smider alle dine pointer og informationer op på dine slides, bør du uddele dine slides og sætte dig ned - eller endnu bedre; sende en mail og lade være med spilde vores allesammens tid. Man deltager i et oplæg for at lytte, ikke for at læse. Ingen gider høre på dig læse op, ligegyldigt hvor god du end er til læse.


I det følgende vil jeg komme ind på nogle af de absolut vigtigste overvejelser du bør gøre dig, når du forbereder slides til dine oplæg, og ikke mindst hvad du ikke skal gøre.

 

 

Forberedelse

Start med at skrive din præsentation, så du ved hvad du skal fortælle. Det er en god idé at tænke dramaturgi og storytelling ind i din præsentation, både for at gøre det mere interessant at lytte til, men ikke mindst fordi, det automatisk giver et flow i dit oplæg, som gør det nemmere at tilrettelægge dine slides. Det er først, når du er færdig med hele dit oplæg, at du skal kaste dig over designet.

 

 

Keep it simple

Det vigtigste råd jeg kan give, når du sidder og designer slides, er at begrænse dig. Jeg kommer også til at nævne det en hel del i de følgende punkter, men så håber jeg også at budskabet sætter sig fast.


Fremhæv KUN de absolut vigtigste pointer på dine slides. Lad være med at overdynge dem med alle mulige elementer. Vær ikke bange for whitespace (tomme områder)! Det giver et roligt udtryk og det er hurtigere for publikum at afkode indholdet. Dine budskaber står så meget stærkere, hvis du ikke presser dem ind imellem en række andre elementer, der kan være mere til gene end gavn.

 

 

Less is more

I forhold til tekstmængden på en given slide kan det betale sig at skære helt ind til benet. Jeg vil endnu engang understrege, at dine slides IKKE er en erstatning for en teleprompter. Selvfølgelig kan og skal du ikke helt undgå tekst, men hold dig til korte og præcise overskrifter, der enten står alene eller suppleres af et billede eller grafik for at understrege budskabet.
Større tekstfelter bør begrænses til max. 4-5 linjer i en forholdsvis stor fontstørelse, så de ikke fjerner opmærksomheden fra det du står og fortæller. Og ham der sidder bagerst i lokalet skal kunne se hvad der står.


Alt for tit ser jeg slides bygget op af en overskrift, efterfulgt af en liste bestående af 6-7 bullets. Helt visuelt virker dette yderst uinspirerende at se på. Ligesom større tekstfelter tager det fokus fra det som folk egentlig er kommet for at høre om. Sæt i stedet dine punkter op som korte og præcise statements og giv dem rigeligt med plads til at træde frem og supplere din tale.

 

 

Hold inde med fancy overgange

Der findes mange forskellige software i dag, der kan bruges til at sætte præsentationer op, nogle mere avanceret end andre. PowerPoint, Prezi og Keynote er bare et par stykker af de mest kendte af slagsene. Personligt er jeg ikke særlig stor fan af nogle af disse, da jeg føler mig begrænset i mit design, og låst i forhold til at placere elementer lige der, hvor jeg ønsker det. Men det er jo en smagssag, og jeg ved godt at det nok mere handler om, hvad jeg personligt er vant til at arbejde med, og jeg vil ikke sige at Powerpoint ikke er et udemærket værktøj for den, der ikke til dagligt sidder begravet i kreative og visuelle opsætninger.


Men når du sidder og arbejder i PowerPoint, eller Prezi med dine slides, er der nogle ting du skal passe på med. Disse programmer har mange avancerede funktioner, blandt andet animerede overgange mellem de forskellige slides. Især Prezi er bygget op omkring lækre flydende overgange, hvor der zoomes ud og ind i et større miljø. Det kan se lækkert ud og virke rigtig godt til en præsentation, der er bygget op som storytelling, men medmindre man virkelig forstår at gøre det gennemført, bør man holde sig fra dette. Hvis det bliver brugt rigtigt kan det give en ekstra dimension til en præsentation, men hvis ikke kan det forstyrre meget mere end det gavner.
Her kan du se et par præsentationer lavet i Prezi, når det bruges rigtigt, og forestil dig samtidig hvor lang tid det har taget at designe dem. Det kræver tid at få det til at fungere, så medmindre man har masser af tid i overskud vil jeg anbefale, at man holder sig fra at kaste sig ud i så omfattende projekter.

 

 

 

Kvalitet frem for kvantitet

Billeder kan sige mere en 1000 ord, og det er vigtigt, at man gør sig umage med at finde relevante billeder i en god kvalitet, der bidrager visuelt til at lette forståelsen af dit budskab. Hvis ikke billedekvaliteten er god nok, må du aldrig gå på kompromis og tænke, at dit publikum nok kan se hvad det forestiller, selvom det er en smule pixelleret.

Brug tid på at finde de helt rigtige billeder, enten via de mange stockimage-websites, eller få taget nogle selv. Der findes rigtig mange hjemmesider, hvor man hurtig og nemt og til forholdsvis fornuftige priser, kan købe flotte lækre billeder. Hold dig dog fra de alt for opstillede stockbilleder, som meget nemt kommer til se falske ud. Brug kun ét billeder på hver slide, og meget gerne så det fylder det hele.

 



 

TOV (Tone of Voice)    

Overordnet set er det en god idé at gøre sig nogle tanker omkring den stil du kunne tænke dig igennem hele præsentationen. Der findes rigtig mange præsentationsskabeloner derude, men min anbefaling er at lave dine egne, så du har mere kontrol over din opsætning. Jeg har ofte oplevet at flere personer skal præsentere en idé for en kunde, og at hver person laver sine egne slides. Jeg vil anbefale, at den samme person designer det hele, for at skabe et visuelt tema, der passer til præcis de behov, der er for netop dette oplæg. På den måde er det meget nemmere at være konsekvent i forhold til stil og tone, og det giver et samlet helhedsindtryk.

 

 

Farver

Farver er en rigtig god hjælp til at skabe den visuelle samhørighed igennem dine slides. Det er en god ide på forhånd at lave en farvepallet med max. 5 farver, der harmonere med hinanden, og på den måde fremhæve helheden af præsentationen. Farver kan også bruges til kontraster på eksempelvis overskrifter, til at fremhæve bestemte nøgleord (se eksemplet ovenfor med katten), men pas på med at vælge farverkombinationer, der skær i øjnene. Brug evt. nogle af de gratis værktøjer, der eksistere til at lave den helt rigtige farvepalet, som for eksempel Adobe’s Kuler eller COLOURLovers

 

 

Fonte

Det kan også betale sig at bruge lidt tid på at finde den helt rigtig font. Det handler om at finde den font, der passer til det signal du prøver at sende. Brug meget gerne Sans Serif fonte, som er skrifttyper uden fødder, der er meget nemmere at læse på en stor skærm frem for en font med fødder.

 

 

 

Infografik

Det kan være en rigtig god hjælp til at understrege vigtige fakta ved hjælp af infografik. Frem for at finde disse færdiglavet på nettet vil jeg anbefale, at man personliggøre dem med de farver og fonte som man har valgt. På den måde er også de med til at skabe den visuelle ‘røde tråd’.

 

 

Når dine slides er designet …

Til sidst er der ikke andet tilbage end at øve. Jo bedre forberedt du er, jo mere vil hele din præsentation glide flydende, og du vil opleve at dine slides faktisk hjælper dig til at huske din tale, kun ved hjælp af visuelle stikord

Når du har fulgt alle disse råd, vil nogen måske sige: “Jamen, vi deler vores præsentation ud til publikum efterfølgende, så de kan tage dem med hjem”, og “vi sender dem til de folk, der ikke havde mulighed for at deltage i oplægget”. Til det har jeg kun én ting at sige… De bedste præsentationsslides, skulle helst ikke give nogen mening uden din tale.

Jeg forstår selvfølgelig behovet for at have handouts i forbindelse med og efter en præsentation, men hold jer nu for alt i verden fra at dele dine slides ud. Udform i stedet et skriftligt dokument, der inderholder din tales vigtigste pointer. Det kan være et referat af dit oplæg, men aldrig en 1:1 genfortælling. Det skulle jo gerne være attraktivt at høre på dig tale og opleve den interaktion, der kan være i forbindelse med et oplæg.

Held og lykke med dit næste oplæg!

https://visage.co/11-design-tips-beautiful-presentations/


http://www.garrreynolds.com/preso-tips/design/


http://www.slidecomet.com/work/reallybadpowerpoint/


http://www.slideshare.net/soappresentations/10-presentation-facts-you-should-know

 

Plant et frø

Skriv en besked og vi vender tilbage, hurtigst muligt

Kan du ikke vente?

Book et virtuelt møde med Senai

Senai Solommon