Cross Channel – Find kunden før kunden finder en anden

Cross Channel – Find kunden før kunden finder en anden

Linda Y. Hansen 20. april 2015

“Cross Channel”. Her er der hverken tale om en ny disciplin i Crossfit, eller en ny form for TV kanal. Cross Channel er et populært begreb indenfor e-handel og e-marketing og en effektiv måde, hvor man kan nå ud til mange flere kunder lige præcis på de steder, hvor de befinder sig. Dette blogindlæg vil sætte fokus på, hvordan man bør håndtere sin cross channel-strategi, så virksomhederne får det bedste udbytte.

Kunsten er, at virksomhederne skal ses fra deres bedste side uanset, hvilken kanal de kommunikerer fra. Man skal møde kunderne på deres præmisser og møde dem på de platforme som de foretrækker, både online og offline.

Cross channel opstår i det sekund, hvor kunderne oplever, at de får den samme oplevelse af virksomheden, uanset hvordan de vælger at kommunikere med dem – og om det så er offline eller online.

Det er vigtigt at du ved, hvad du vil med din kommunikation, når du bevæger dig fra platform til platform. Alt for mange gange ser jeg virksomheder, som negligere den digitale kommunikation. Det kan være alt fra et uprofessionelt website, til brugen af de sociale medier. Der er vigtigt, at der er harmoni i din kommunikation, om du så vælger at kommunikere via Facebook og Instagram, via et nyhedsbrev, en sms eller på en plakat eller et Go-card.

En killer Cross Channel-strategi

cross-channel, DNA Design, UX, Sociale medier

1) Kundernes behov først. Det første du bør forholde dig til i en cross channel-strategi er at kende dine kunder og vide, hvordan de interagere, hvem de interagere med og hvilke behov de søger at dække. Hvilke medie kanaler opsøger de og hvorfor? Og hvordan når du bedst ud til dem på disse kanaler?

2) Den røde tråd i talen. Det næste man skal være opmærksom på er, at der skal være en kommunikativ rød tråd i det man formidler. Brugen af tekster, billeder, lyd, video etc. skal hænge sammen på en måde, hvor kunden ikke er i tvivl om virksomhedens personlige stil og formål. Det er vigtigt at virksomheden har én stemme selvom man kan findes på flere forskellige platforme.

3) What channel? Overvej, hvilke kanaler du bør benytte dig af. Det er vigtigt, at man taler til nogen og ikke til noget og den bedste måde, hvor du kan fremstå mere “menneskelig”, er på de sociale platforme. Her har du nemlig muligheden for at være “nogen”. Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Pinterest, Google+ og Youtube, er platforme du kan overveje, men igen er det vigtigt at være selektiv og vide, hvor dine kunder er.

4) Win or loose. Hvordan får man success med en cross channel-strategi? Først og fremmest skal du have en klar idé om dit potentiale på markedet og dit potentiele offline og online. Det er vigtigt, at du på forhånd gør dig overvejelser om, hvordan du vil håndtere de forskellige medier og herefter skal du tage dig tid til at planlægge en strategi for hvert medie du vælger at benytte.

5) Online/ Offline. Det er ikke nok at have styr på de digitale platforme. I en succesfuld cross channel-strategi er der sammenhæng mellem offline og online. Det skal være klart for din målgruppe, hvor de kan finde dig og hvad de får af gevinst, når de eksempelvis følger dig eller trykker like. Du skal heller ikke være bange for at bruge de forskellige kanaler til at gøre opmærksom på, at du også er tilstede på andre platforme.

Mød dine kunder der hvor de er og vis dine kunder hvor du er. Det er vigtigt at kende sine kunder og deres handlingsmønstre. Det er vigtigt at virksomhederne finder deres personlige stil og det er vigtigt, at der skabes sammenhæng mellem online og offline kommunikation.

Læs mere om Cross Channel her:

http://www.clickz.com/clickz/news/2336996/80-of-marketers-will-run-cross-channel-marketing-campaigns-in-2014-study

http://www.wordstream.com/blog/ws/2013/10/15/multi-channel-marketing

http://www.emarketer.com/Article/Cross-Channel-Marketing-Hot-Not-Happening/1011165