Hvorfor er det flade design så populært?

Hvorfor er det flade design så populært?

Louise Ellermann 30. marts 2015

Teknologien optager mere og mere plads i vores allerede overfyldte hjem. Derfor har mange i stigende grad erstattet laptoppen og hjemmecomputeren med smartphones og tablets. Det er de færreste, der sidder foran en skærm med en opløsning, som er højere end hvad en tablet kan levere.

Som vi i et tidligere indlæg har nævnt, går dette ikke ubemærket hen i den digitale verden. Google tvinger nu folk til at tage stilling til det faktum, at hvis du vil findes på nettet, må du optimere dit website til de små skærme.

Der stilles altså større krav til dit website. Det skal være responsivt, brugervenligt og hurtigt. Med alle disse faktorer som man skal tage højde for, har brugerfladerene gennemgået en udvikling de senere år, hvor der skæres helt ind til benet i forhold til designet.

For ikke så mange år siden var det meget populært at designe websites og apps med realistiske teksturer og effekter – Skeuomorfisk. Men dette har resulteret i tunge websites med en langsom loading. Vi er idag, i stor stil på nettet ‘i farten’, og det får hurtigt vores utålmodighed til at sende os videre til næste og forhåbentlig bedre optimerede sites.

Hvad er ‘det flade design’? …
Omkring 2013 tog ‘det flade’ fart inden for webdesign, og vi har langt fra set det sidste til dette enkle udtryk. Hvorfor? Fordi det fungerer! Man fristes til at sige, at ‘det flade designs’ kommunikation er hudløst ærlig og let gennemskuelig. Det visuelle pakkes ikke ind i diverse smarte effekter og kreative opmærksomhedskrævende elementer. Det er minimalistisk og simpelt i udtryk og blottet for enhver form for unødvendigt fyld. For et sjovt og anderledes indblik i ‘det flade designs’ histore, har dette award-vindende website formået at skabe en lille fortælling, samt et spil, der på en fornem og ganske sjov måde illustrerer dette (Obs: vær klar med din scroll-knap!).

I praksis betyder det, at der nu tænkes brugeroplevelse og venlighed først, og uden alle mulige fancy effekter og lækre teksturer, der tidligere har imponeret. Der designes websites med et stort indhold af ikonografi, som er lette at afkode og brugerne oplever mindre forvirring i deres søgen på information.

Farver optræder rene og uden nogen form for f.eks. gradient. Alt foregår på et 2-dimensionelt plan. Den eneste form for dybde opnås blandt andet ved hjælp af lange skarpe skygger. Der findes nogle bestemte farver og nuancer, som ofte bruges i dette udtryk, og du kan blandt andet nemt og hurtigt finde og kopierer farvekoder på nogle af de mest typiske farver, der bruges her.

Alle trends inden for websites, hænger uløseligt sammen med kravet om optimering til det responsive website. Det er ikke kun farver og ikoner, der har fået et “ansigtsløft”, men hele ideen om websitet har fået en “make over”. Lad os hurtigt ridse op, hvad der i øjeblikket er moderne inden for de sidste år og som i de kommende år formentligt vil vokse.

Blok elementer
Vi har set det på Pinterest, men utallige websites har fulgt med denne bloktendens. Det skyldes hovedsageligt, at det er nemt at arbejde med blokke, når man skal designe til de forskellige skærme. Blokke lægger op til, at vi kan stable dem og flytte rundt på dem uden at brugervenligheden, og den ønskede kommunikation, forsvinder.

Typografi
På de websites, der benytter det flade design, ses ofte tynde og super enkle typografier. Store overskrifter står tydeligt frem og skaber ro til at afkode budskabet.

Baggrundsbilleder og video
Der er stort fokus på store flotte billeder og/eller videoer. De ses mere og mere som en integreret del af websitet. Enten som baggrund – og tit med en lille subtil parallax effekt, eller som en del af en header, der fylder det meste af skærmen. Ofte ses de føromtalte store typografier henover billedet, som sammen byder velkommen til websitet på en visuel og lækker facon.

Onepage
Sidst men ikke mindst er det blevet super moderne med websites uden alt for mange undersider. Førhen var det vigtigt, at brugerne ikke skulle scrolle for at finde den nødvendige info. Det var bedre med ét klik. Men dette er efterhånden også på vej ud. Man ser flere og flere websites, der udelukkende består af én side (forsiden), hvorpå det, der før lå på undersider nu ligger i forlængelse af hinanden. Ved hjælp af en menu, scroller siden så op og ned alt efter, hvilken information man ønsker.

Alt i alt har det visuelle udtryk af websites ændret sig gevaldigt gennem de sidste år, og i bund og grund skyldes det, det stigende behov for websites til de små skærme. Om denne trend vil ændre sig tilbage til en mere realistiske og skeuomorfiske stil er svært at svare på, men det er nok ikke noget, der sker foreløbig. Tværtimod virker det som om, at ‘det flade design’ er blevet så populært, at også printmedier er begyndt at få øjnene op for denne visuelt simple stilretning.

Læs mere om ‘det flade design’ og webdesign trends:

http://www.webdesignerdepot.com/2013/12/infographic-flat-design-vs-skeuomorphism/

http://www.webdesignerdepot.com/2015/01/10-web-design-trends-youll-actually-see-in-2015-and-how-to-survive-them/

http://layervault.tumblr.com/post/32267022219/flat-interface-design

http://howells.ws/posts/view/160/on-the-flat-design-aesthetic

http://www.mono.net/tendenser-i-webdesign-2015-01-14

http://siino.dk/flat-design-til-print-web-og-brugerflade/

http://www.surgedigital.co.uk/blog/examples-flat-design-vs-realism/