5 hurtige til SEO optimering

5 hurtige til SEO optimering

tags:

Linda Y. Hansen 02. februar 2015

Der findes mange forskellige måder at komme højere op på Google. Foruden linkbuilding, som jeg har omtalt tidligere, så findes der også SEO optimering.

For nogen er det her ikke “breaking news”, men for dem som vil have et hurtigt overblik, så kommer der her 5 hurtige til, hvordan du kan forbedre din SEO strategi.

Og før vi går videre, så er SEO en forkortelse af “Search Engine Optimization” – bare lige så alle er med.

SEO optimering, higher ranking, google friendly

1. Lav gode sidetitler

Det bedste du kan gøre er at finde en god sidetitel og med sidetitel mener jeg den tekst du ser øverst i dit browservindue. Din sidetitel er også, hvad der kommer frem når man søger på google. I HTML koden finder du sidetitlen mellem <title> og </title> tag’et.

  • De bedste råd til at lave sidetitler er, at man bør holde sige til max 70 tegn, da lange titler ikke ses i browseren, eller i googles søgeresultater.
  • Brug forskellige titler for hver side du laver. Disse sider kan så indeholde forskellige søgeord.
  • Prøv at gøre titlen beskrivende i forhold til sidens indhold.
2. Lav gode headings

Det er super vigtigt, at man husker at lave headings. Man kan tjekke i sin html kode om teksten er omkredset af <h1>, <h2> eller <h3>. Det er vigtigt fordi, at headertekster bliver læst af søgemaskiner som søgeord.

3. Tænk CSS med ind i søgeoptimeringen

HTML er din såkaldte front-end kode på dit website. Det søgemaskinen gør er, at den går ind og læser koden og hiver relevant information ud af den. CSS derimod holder et template for layoutet på dit website, hvor det defineres, hvordan eksempelvis visuelle tekst-elementer skal se ud.

Det bedste råd er derfor, at man flytter design elementerne ud af HTML koden og lægger dem over i en anden CSS fil, og på denne måde skabes der ikke forvirring for søgemaskinen.

4. Husk dine billeder

Og med det der mener jeg, at du skal huske at skrive en tekst til billederne. Søgemaskinerne kan nemlig ikke læse dit billede, men det kan læse teksten til dine billeder. Dette gør du ved, at du tilføjer en ”alt-text”, hvor søgemaskinen herefter vil erstatte billedet med den associerede tekst.

5. Nyt indhold

Google er ikke til at snyde og kan hurtigt finde ud af om du bare benytter dig af ”copy past metoden”, så dit navn bliver spredt på forskellige platforme. Derfor er det vigtigt, at du laver nyt indhold hver gang, men også på dit website er det vigtigt at lave nyt indhold, så Google bliver ved med at finde din side relevant.

Hvis du er én af dem, som tænker at det her er sort snak, så kan det være en idé at kontakte en SEO ekspert eller en programmør, som hurtigt kan sætte sig ind i dine problemstillinger og implementere SEO optimeringerne for dig.

Men ellers er det bare at komme igang med din SEO optimering! Ofte bruger jeg www.iwebchk.com for at se, hvordan forskellige websites performer - her kan du hurtigt få en fornemmelse af, hvor godt eller dårligt det står til for dig og dit website og et fingerpeg omkring de fokusområder du skal optimere på netop dit website.

Vil du vide mere om SEO?

Se med her:

OBS: Husk at det er vigtigt, at man har et mobiloptimeret website, da man ellers er oppe imod hårde odds. Google foretrækker nemlig at prioritere mobiloptimerede websites.

Kan vi hjælpe dig?

Vi elsker spændende udfordringer. De tvinger os til at tænke nyt. Det er dem, der holder os vågne om natten og presser os til at udvikle løsninger ud over det sædvanlige. Har du en udfordring, du gerne vil dele med os, så kontakt os – VI ER KLAR.

Bliv klogere på ...