10 fif til en social mediestrategi som siger spar fem

10 fif til en social mediestrategi som siger spar fem

Linda Y. Hansen 29. oktober 2014

At vinde på de sociale medier, er som at vinde i et slag poker. Det kræver en vis portion held, men det kræver i den grad også en solid social mediestrategi og en gennemtænkt plan… men hvordan laver man det bedste pokerface på Facebook? Hvordan vinder man brugernes tillid, og hvad får folk til at trykke “like” til lige din virksomhed?

Her er 10 fif til til en social mediestrategi som siger spar fem.

1. Kend din målgruppe

Vigtigst af alt er at kende sin målgruppe. Du skal vide hvem de er, hvor de er og hvorfor de træffer de valg de gør. Det er ikke nok bare at sige ”Vi skal bare ud til så mange som muligt”. At nå ud til mange er selvfølgelig et fint udgangspunkt, men den bedste kommunikation kommer af at vide præcist, hvem man taler til.

Derfor kan det godt svare sig at lave en social mediestrategi, som guider dig i hvilke sociale platforme din målgruppe bruger, hvorfor og hvordan de bruger dem og hvad de ønsker at få ud af deres sociale færden.

2. Brug tid på dit indhold

Vi kender det alle sammen. ”Det super dårlige indhold”… dér hvor man virkelig føler man har spildt tiden og i den grad fortryder, at man som udgangspunkt gav det en chance. For mange virksomheder er det svært at lave godt indhold i en social mediestrategi. Man tør ikke skille sig ud, man tør ikke at lege med sproget og man er bange for at bryde reglerne.

Husk på at de sociale medier er skabt til leg og eksperimenter. Hvis du vil lave en god social mediestrategi, skal du lege løs, prøve løs og du skal ikke være bange for at bryde igennem med noget unikt og sjovt.

3. Lav en cross-channel strategi

I en social mediestrategi skal du vide, hvor din målgruppe er. Ligningen er simpel. Der hvor de er, der skal du også være. At tænke cross-channel ind i din strategi vil ofte være en god idé, så du kan få dit budskab ud på kryds af platformene. Gå på opdagelse på Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Google+, blogs og Linkedin, og brug de kommunikationskanaler, som passer til dine behov.

4. Dyrk din branding

Når du er tilstede på forskellige sociale medier er det vigtigt, at du kører samme stil og tone i din kommunikation, så det er nemt for målgruppen at identificere dit brand. Derfor skal du i en social mediestrategi tænke på, hvilket visuelle udtryk du præsenterer for brugerne. Dit logo slal være synligt og du skal bruge samme farver, font og grafik, så der skabes en helhed og genkendelighed om din virksomhed.

5. Vær aktiv og i forandring

Hvis du vil have succes med en social mediestrategi er det vigtigt, at du ikke står stille. Du skal være i bevægelse; læg nye billede op, lav nye posts, sjove posts, seriøse posts, og prøv noget nyt.

6. Aktivér dit publikum

Det er vigtigt, at du ikke bare er til stede, men at du også tænker over, hvordan du kan aktivere din målgruppe. I din sociale mediestrategi kan du på mange forskellige måder skabe engagement i form af konkurrencer, hurtige svar til brugerne og sjove lege, som brugerne får lyst til at være med til.

7. Følg 70-30 reglen

I en social mediestrategi er det en god idé at benytte sig af tommelfingerreglen som går ud på at poste 70% bruger-engagerende indhold og 30% reklameorienteret indhold. 70% af dit indhold skal være sjovt, interessant og brugbart for brugeren, og de resterende 30% kan bruges på promotion. Brugerne skal stå tilbage med følelsen af, at de får noget ud af besøget frem for at virksomheden får noget ud af dem.

8. Dine analyseværktøjer skal være i orden

Google Analytics kan hurtigt give dig et overblik over om din strategi virker. Her vil du få at vide, hvilket indhold, som virker bedst på dine brugere, og denne viden kan du bruge når du senere skal optimere din sociale færden.

9. Følg med i trenden

Vær med på beatet! Ha’ en finger på pulsen! Og vær trendy på de sociale medier før andre er det!

10. Opdatér!

Det er vigtigt, at du løbende opdaterer din sociale mediestrategi ud fra den information som du får fra dine analyseværktøjer. Følg med strømmen, følg med tiden og følg dine brugere. Der hvor de er, der skal du også være.

Har du fået blod på tanden og vil du vide mere om, hvordan man laver en effektiv social mediestrategi, så læs med her:

http://www.mediabistro.com/alltwitter/twitter-70-30-rule_b49003

https://retargeter.com/blog/social-advertising/how-to-develop-a-successful-cross-channel-marketing

http://www.convinceandconvert.com/social-media-strategy/social-media-strategy-in-8-steps/