LinkedIn, LinkedIn for business, social media tips and tricks

Sådan bliver din virksomhed kampklar på Linkedin

Linda Y. Hansen 09. juni 2017

Er du ligesom mange andre virksomheder på LinkedIn uden egentligt at være der? Får din virksomhed og dine medarbejdere ikke det fulde udbytte ud af det? Så læs med her og bliv klædt på til at indtage LinkedIn og alle dets mange features.

LinkedIn er som bekendt det største professionelle netværk i verden med 500 millioner brugere på verdensplan. Som virksomhed er det en god idé at være til stede på LinkedIn, hvis man:

1. Ønsker at promovere sin virksomhed

2. Ønsker at bruge sit netværk aktivt 

3. Ønsker at skabe mere salg med social selling

Men først og fremmest skal man have noget at sige, for der er ikke noget værre en LinkedIn profiler, som er er tomme og uinteressante og stikker i øst og i vest med deres kommunikationsstrategi. Eller endnu værre, virksomheder som er på LinkedIn uden en egentligt strategi, hvor man bare står tilbage og tænker… hvorfor er I der egentligt?

Jeg giver her mine bedste bud på tips og tricks, så I undgår de typiske faldhuller:

5 tips til en god LinkedIn Strategi

1. Gør jeres virksomheds profil interessant

”Øhh” tænker du så, det er jo ikke rocket science. Nej, men måske er det. For der er rigtig mange virksomheder, som allerede fejler her. LinkedIn profilen er virksomhedens ansigt udad til, så det er vigtigt, at der er tænkt over profilbillede, coverbillede og særligt profilteksten. Virksomhedens profiltekst skal vise læseren, hvem I er og hvad I kan.

 

2. Content is King

At indhold kan skabe værdi er heller ikke noget nyt. Men hvordan vinger vi den lige på Linkedin? Først og fremmest skal man have in mente, at LinkedIn er en professionel platform. Derfor skal indholdet tænkes ind i en professionel kontekst, og de sjove katte videoer og ”A. B. C. konkurrencerne” bør man gemme til sin Facebook profil.

Tips til indhold:

  • Latest News: Fortæl om latest news. Skriv jer bag øret, at så længe I kan blære jer med noget, så gør det. Nye kunder, nye produkter, ny kollektion, nyt samarbejde, nyt, nyt, nyt. Så længe at noget er nyt og relevant, så skal det fremhæves på LinkedIn
  • Medarbejder info: Vis at I er stolte af jeres medarbejdere. Har de fået nye skills? Har I headhuntet en ekspert i jeres felt? Har de vundet et maraton? Promovering af jeres dygtige medarbejdere kan kun gøre jeres brand endnu stærkere
  • Promover jeres produkter: Selvfølgelig skal jeres produkter frem, men undgå at spamme jeres følgere…
  • Fokuser på video og billeder: Af den simple årsag, at det fanger blikket og fordi det bare virker
  • ”Vi søger medarbejdere”: Selvfølgelig er LinkedIn det oplagte sted at søge nye medarbejdere, for det er her de er
  • Skab goodwill: Hvis I på nogen måde støtter et godt formål, eller går ind for noget I kan være stolte af, så vis det

3. Ser dine medarbejdere cool nok ud?

Ikke nok med at din egen virksomhed skal se godt ud, så skal dine medarbejdere også have profiler, som er gennemført og gennemtænkt.

  • Skarpe billeder: Et skarpt professionelt profilbillede og et godt coverbillede er første skidt på vejen
  • Udfyld hele profilen: Profilteksten, erfaring, uddannelse, kurser, projekter, kompetencer, sprog og interesser. Des mere relevant info, des bedre
  • Spørg om anbefalinger: Anbefalinger er vigtige fordi de understøtter personen bag profilen og fordi det styrker profilens troværdighed
  • Brug pulse: Pulse indlæg er vigtige fordi, det er en nem måde, at komme ud til hele sit netværk med et givent budskab. Det styrker igen medarbejderens profil og credibility, og særligt, hvis de kan skrive om noget inden for deres felt, så de viser, at de rent faktisk ved noget om noget
  • Share, like og kommenter: Motiver dine medarbejdere til at dele indhold, som er relevant for virksomheden og som kan være med til at styrke medarbejdernes egne profiler

4. Annoncering

Benyt dig af LinkedIns annonceringsmuligheder. Definer budskab og målgruppe og test, test, test! Brug insights og analytics til at se, hvilke annoncer, der virker og lav en strategi ud fra dine indsigter.

5. Hvorfor Sales Navigator?

Med Sales Navigator kan du:

  • Øge dit salg med den rette strategi
  • Bruge Advanced Search til at finde de rigtige leads som du kan kontakte
  • Oprette salgs-grupper, hvor du kan tilføje dine kollegaer, så I har et fælles salgsprojekt i kan arbejde ud fra
  • Motivere hinanden. Med Sales Navigator er der integreret et pointsystem, så du kan sammenligne din LinkedIn performance med de andre i dit team. En god måde at sætte skub i projektet og hinanden

Nu er der ingen undskyldninger tilbage! Klar, parat, start.

Held og lykke derude!

 

Læs mere her:

http://expandedramblings.com/index.php/by-the-numbers-a-few-important-linkedin-stats/

https://business.linkedin.com/sales-solutions/cx/16/01/request-demo-sem?src=go-pa&trk=sem_lss_gaw&veh=UK_Search_Brand_Sales_185664295107__linkedin%20sales_b_c__slid__&gclid=CPiG4v6mqdQCFeQW0wodC_MG3Q

https://www.siteworks.dk/blog/Guide-Lær-at-markedsføre-din-virksomhed-på-LinkedIn-på-5-minutter