Brugerindsigt: Er dit website en god forretning?

Brugerindsigt: Er dit website en god forretning?

Senai Solommon 25. april 2014

Betragt dit website som en fysisk forretning. Er det indrettet, så kunderne kan finde, hvad de søger? Tager varerne sig ud fra sin bedste side? Kan kunderne få hjælp og rådgivning, når de har brug for det? Hvis ikke, kan du øge omsætningen alene ved at optimere dit website ud fra din brugerindsigt.

Dit website kan ses som et instrument til indtjening. Logikken er simpel; hvis du bliver set og kunderne synes det er interessant, så er chancerne for salg større. Se dit website som en forretning. Er din butik placeret på Strøget, tjener du mere end hvis din butik ligger på en sidegade. Det er det samme med dit website. Er det let at finde på nettet? Dukker det op de rigtige steder? Er det opdateret og interessant? Hvis svaret er ja, så har du en større chance for at tiltrække nye kunder.

Kend dine brugere

Hvis du ønsker at optimere din forretning, skal du først og fremmest have brugerindsigt. Alle forretningssucceser bygger på en indsigt i kundeadfærd, segmentering og markedsforhold. 
Forudsætningerne for succes ændrer sig dagligt og kræver derfor en løbende monitorering i form af kvalitative og kvantitativ data, hvis dit website og andre digitale platforme fortsat skal være relevante og konkurrencedygtige. Denne indsats kræver hos nogen en holdningsændring. Tager du dit website seriøst? Hvis du gør, så har du en konkurrencefordel i forhold til de konkurrenter, som endnu ikke har forstået alvoren i den digitale tilstedeværelse. Følg med i dine brugeres adfærdsmønstre ikke bare på dit website, men på alle dine sociale platforme.

Optimer websitet i henhold til din brugerindsigt

Det er vigtigt, at du ved præcist, hvordan du bedst muligt optimerer dit website. Designet, informationsarkitekturen og udformningen af dit website, har nemlig helt afgørende betydning for, hvor mange varer du kommer til at sælge.
Det er brugerne, som skal afgøre, hvordan din forretning skal se ud. Forretningsindretning er nemlig en videnskab i sig selv, uanset om det gælder en digital forretning, eller en fysisk forretning. I et supermarked kommer du ind og oplever hele sortimentet af varer og når du dernæst går hen mod kassen og venter i køen, så er du omgivet af slik og søde sager. Tilfældigt?

Butikkens indretningen er udtænkt strategisk på baggrund af kundernes perceptionspsykologi og adfærdsmønstre, når de handler. De samme regler når der skal udtænkes strategier på de digitale platforme. Brugerne har bestemte online adfærdsmønstre, og det er dem som dit website skal være i stand til at matche.

Er dit website sat sammen med tape?

Du har sikkert en relation i privat eller professionelt regi, som vidst nok ved noget om, hvordan man programmerer et website. Det er helt sikkert en tryg og ligetil løsning som mange virksomheder vælger at benytte sig af, men det er ikke altid den bedste.

Hvis du vælger denne løsning, kan du så garantere at dit nye website favner hele vejen rundt, når det kommer til de vigtige parametre i forbindelse med webudvikling? Det nytter jo ikke noget hvis forsangeren er dygtig, når bandet ikke spiller de rigtige toner. Det kræver en helstøbt enhed at føre et webprojekt fra koncept til udvikling og til sidst til et gennemført site.

De digitale brugere er i dag mere intelligente end vi tror og det tager dem ikke lang tid før de har vurderet om dit website er ”hjemmelavet”, topprofessionelt, eller det midt i mellem. Bliver du fristet til at købe et Rolex ur af en gadesælger? Nej vel?

Konkurrenten er kun et klik væk

De digitale brugere er i dag utålmodige og ubarmhjertige. Med mindre at din virksomhed i forvejen har skabt en meget høj præference hos brugeren vil de mindste detaljer gøre forskellen. Det kan være, at overskriften ikke er appellerende, tydelig eller relevant nok. Måske er skrifttypen, tekstafsnittene, eller sproget ikke letlæselig nok. Farverne og billederne sender måske ikke de rigtige signalværdier. Det kan også være at navigationsmulighederne i form af knapper, menuer og søgemulighederne kan synes mangelfulde, eller utilstrækkelige i brugernes optik.

Fejltrinene er mange. Netop derfor er det vitalt at vælge en webpartner, som kan sikre det rigtige afkast. Det er ærgerligt at bruge 50.000 kr. på et site, hvis resultatet er, at du tjener 40.000 kr. mindre om måneden.

Byd dine kunder op til dans

Hvis du i butikskøen overhører andre kunders utilfredshed med din butik, eller endnu værre et produkt som du har lagt i indkøbskurven, er der en større sandsynlighed for, at du lægger varen på plads på hylden, eller søger til konkurrenten næste gang. Omvendt kan du øge dit salg, når kunderne er tilfredse og taler godt om din virksomhed og dets produkter. Når brugerne interagerer med dit brand på nettet, er der nemlig en stor sandsynlighed for, at de vil søge efter andres brugeres erfaringer med dit brand.

Lyt og engager dig derfor i kundesamtalerne, for uanset om du tillader det på dit website, eller ej, vil der blive talt om din virksomhed og dine produkter på nettet. Disse samtaler har en vital betydning for din forretning og det er en unik måde at samle viden på.
Det kan eksempelvis være en god idé at tilbyde kunde-til-kunde service, hvor dine kunder får mulighed for at interagere sig med hinanden, eller med din virksomhed. Hvis du tilbyder et forum, hvor kunderne frit kan ytre sig, så viser du samtidig en stærk tillid til de produkter som du sælger.

Zero Moment of Truth

Google kalder den nye digitale tidsalders beslutningstagning for ’Zero Moment of Truth’. Det viser sig nemlig, at de fleste on- og offline købsbeslutninger bliver foretaget på nettet, før brugeren besøger butikken. Brugerne undersøger virksomhedens website, men også andre omtaler, vurderinger og sociale platforme.

Dine besøgende skal derfor have en god oplevelse både på dit website, men også på dine andre digitale platforme, med alt hvad det indebærer i dit marked og din kontekst.

Hos DNA Design kan vi hjælpe dig med at analysere dit website og tilrettelægge den rigtige digitale strategi ud fra brugerindsigt.

Du kan her gratis læse en opsummeret udgave af bogen ’Zero Moment Truth’ her.

Her samler Google deres tanker omkring Zero Moment of Truth klik her.