5 bud på webdesign trends i 2015

5 bud på webdesign trends i 2015

tags:

Frederik Sally 18. september 2014

Jeg tilbringer mange timer dagligt på nettet, og i mit arbejde ligger jeg naturligvis mærke til, hvordan websites er designet. Der sker meget i den digitale verden, og det skifter ofte, men alligevel er der nogle tendenser, som går igen og igen.

De 5 trends jeg nævner herunder er ikke nødvendigvis nye, men det er nogle som jeg er sikker på, vi kommer til at se brede sig på danske websites i løbet af år 2015.

1) Indholdet først

Indholdet bliver en større og større del af selve webdesignet og er ikke længere noget man bare fylder på sit website uden særlig omtanke. Tendensen har bredt sig meget de seneste år, og der er ingen tvivl om, at vi begynder at se det brede sig på danske sites i løbet af 2015. Dine hovedbudskaber skal helt frem i fokus, uden distraherende elementer omkring sig.

2) Mindre tekst, mere historie

Dine tekster skal trimmes helt ned, så brugeren gider at læse dem.

Det har egentlig altid være en god tommelfingerregel at lave webtekster så korte som muligt. Enkelhed er vigtigt fordi vi i dag browser websites på vores mobiler mens vi er på farten, og ikke har tid eller tålmodighed til at læse lange tekster.

Idag bliver tekster serveret lækkert. I stedet for statiske tekstbokse, ser vi meget mere tekst og illustrationer, der “fader” ind for at fortælle en historie fremfor blot at vise en statisk tekst. Ved at bruge scrolling, korte tekster og illustrationer, involverer man brugeren i den historie man gerne vil fortælle.

For de websites, hvor lange tekster er uundgåelige, fokuserer man på at lave bedre indhold; tekst kombineret med video, billeder og interaktiv funktionalitet, hjælper med at fortælle historien og holde utålmodige brugere fokuseret.

3) Færre klik, mere scroll

Lange websites. Det er allerede poppet en del op i 2014, og vi kommer til at se meget mere af det i 2015. Grunden til det bliver mere udbredt er, at det virker. I starten var mange i tvivl om det ville skræmme brugerne væk, men det har vist sig at det gavner - det motiverer brugeren til at blive på sitet og læse indholdet, hvorimod knapper og valgmuligheder i højere grad forvirrer brugeren. Hvis du vil have brugeren til at gøre noget (f.eks. klikke på en knap), er det altid bedre at begrænse valgmulighederne.

Med andre ord, et website der har ét mål og kun én knap, vil have bedre held end konkurrenten med flere mål og flere knapper.

Lange websites er ved at blive en ny standard for mange typer websites, og det giver især mening, når man ser hvor mange der surfer på mobilen, hvor man scroller op og ned. Det er nemmere at scrolle sig igennem informationer på et website, end at klikke sig igennem. Derfor bør man ikke ignorere denne trend!

4) Video baggrunde

Vi har efterhånden allesammen fundet ud af at video virker på websites, og mange tænker det allerede ind i deres website. Der er intet bedre end en god video til at fortælle en historie. Videoer er gode til at ramme følelser og skabe forståelse, og det får brugerne til at blive meget længere på dit website, og lære dig at kende.

Ifølge Forrester Research er en ét minuts video 1.8 millioner ord værd.

Med HTML5 er det blevet nemmere og hurtigere at integrere video på websites og derfor er det oplagt at bruge video som en del af webdesignet.

5) Typografi

Efter at tjenester som TypeKit og Google Fonts er blevet lanceret, er det i dag nemt at implementere flot typografi på websites, ligesom man længe har brugt det i trykkens verden. De bruger ikke kun flotte typografier til brødtekster, men også som en del af webdesignet med oversized overskrifter eller som design-element i webdesignet.

Så glæd jer til 2015, hvor webdesign forhåbenligt skaber kommunikation, der rykker!

Bliv klogere på ...