Godt nyt til digitale shopaholics – Google introducerer en ny købsknap

Godt nyt til digitale shopaholics – Google introducerer en ny købsknap

Linda Y. Hansen 01. juni 2015
Et ramaskrig lød der ved Googles sidste udmelding om, at de ”mobiloptimerede websites” ville blive favoriseret frem for de “ikke mobiloptimerede”. Dette betød, at alle de websites, som ikke var mobiloptimerede ville komme bagerst i køen på Googles søgeresultater.
Denne gang er der ingen grund til panik, men Google viser igen, at de prioriterer brugernes behov og digitale (shoppe) færden.
Klar, tryk, køb

Google har annonceret, at de nu vil tilføje en ”købsknap” til søgeresultater på mobile enheder, da det alligevel er på de mobile enheder, at de fleste produktsøgninger foregår.

Købsknappen er blevet mere og mere udbredt og har sneget sig ind hos mange udgivere for at lette købsprocessen hos brugeren. Det er altså en ”win win”, hvor brugeren nemt får det som brugeren peger på og samtidig kan købmanden klappe i hænderne, når købsprocessen afsluttes.

Købsknappen skal sætte fut i salget

Flere udbydere har gjort det muligt for brugeren at købe direkte fra reklameplatforme. Facebook har eksempelvis lige annonceret en ”køb-sælg platform” og Amazon gør det muligt for brugeren at betale via Twitter. Google følger nu med beatet og lancerer sine egne ”købsknapper”, som vises under sektionen ”Shop på Google”. Her kan brugerne søge efter produkter på deres mobile enheder og klikke sig videre til producentens produktside, hvor de så kan købe det produkt, de er interesseret i.

Google håber på at købsknappen vil være med til at skabe fremgang for deres marked for mobile søgeresultater og samtidig vil Google kunne få adgang til mere information om brugernes købsadfærd, og i sidste ende kan denne viden komme annoncørerne til gode.

Virksomheder, som i forvejen benytter sig af online salg får altså en oplagt mulighed for at guide brugerne hurtigere ind i købsprocessen. Købsknappen giver nemlig mulighed for, at brugerne kan foretage en handel direkte i søgemaskinens resultatsider, hvilket gør det nemt og overskueligt for brugeren.

Er det hele så bare godt, eller hvad?

Som så mange andre nye tiltag er der altid en bagside af medaljen og udbyderne skal derfor være opmærksomme på, at det sidste klik vinder. Det betyder, at den nye model giver Google den fulde ære for købet, også selvom tidligere eksponering overfor andet indhold kan have spillet en betydelig rolle.

En anden problemstilling er, at en enklere vej for brugeren via Google, kan betyde at nogle producenter mister kontrollen og et langsigtet forhold til kunden. Et besøg på en hjemmeside giver nemlig producenten mulighed for at oparbejde et direkte forhold til kunden. Dette gøres eksempelvis via cookies, så man senere kan målrette kommunikationen og brugernes behov.

Den individuelle digitale oplevelse, krydssalg og eller mersalg vil altså potentielt set blive mere vanskeligt uden disse cookieinformationer. Derudover kan de fysiske butikker forvente en øget ”showrooming”, hvor kunderne vil sammenligne priser og produkter via søgeresultater på deres mobiltelefon.

Det sidste ord til Google…

Dog har Google forsøgt at afhjælpe disse bekymringer ved at køberne får muligheden for at tilmelde sig til producentens marketingprogram, og Google lover at produkternes landingssider vil blive markedsført og få tilknyttet links til andre tjenester for at fremme mersalg.

Uanset hvad har Google fået det sidste ord, og vi kommer alle til at møde købsknappen i den nære fremtid. Om vi har lyst til at møde den eller ej. Det bliver en spændende tid for shopaholics og andet godtfolk, og det bliver spændende at se, hvad knappen vil gøre for brugerne i købsprocessen.

Vil du vide mere?

http://blogs.wsj.com/digits/2015/05/27/google-confirms-a-buy-button-is-imminent/

http://www.bbc.com/news/technology-32915175

http://recode.net/2015/05/27/google-confirms-buy-button-is-coming/

http://www.wsj.com/articles/google-preps-shopping-site-to-challenge-amazon-1418673413