Gør din virksomhed klar til den digitale økonomi

Gør din virksomhed klar til den digitale økonomi

tags:

Senai Solommon 10. august 2015

Den digitale økonomi åbner op for nye muligheder og viser vejen frem til en nemmere levevej, hvor vi som samfund kan drage nytte af hinanden. Om det er vidensdeling, genbrug af ting og sager eller deling af selfies og hashtags. ”Sharing is caring” og lige præcist det emne vil jeg dykke ned i nu.

Takket være digital teknologi bader vi i dag i kommunikations- og informationsmuligheder. Med en smartphone har vi i dag bedre kommunikationsmuligheder end den amerikanske præsident havde for 25 år siden, mere adgang til information end præsidenten havde for blot 15 år siden og mere computerkraft end der var på de to rumskibe, som NASA brugte til at sætte de første mennesker på månen – og retur.

Den digitale økonomi er en revolution

Vi står nu overfor en ny revolution. Denne nye revolution handler ikke om adgang til information eller kommunikation, men om adgang til ressourcer. Digital økonomi skaber direkte og nem adgang til ressourcer via digital teknologi, på en måde som vender op og ned på vores verdensbillede.

Der er ikke tale om en fjern fremtid med abstrakte scenarier. Den digitale økonomi er her nu. Hvis den ikke har ramt din branche endnu, så er der en stor chance for at den gør det indenfor de næste 5 år.

Den digitale økonomi er det som har gjort det muligt at Uber er verdens største taxaselskab uden at eje en enkelt vogn. Den digitale økonomi er grunden til, at det har taget AirBnB under 7 år at bygge et større virtuelt hotel-imperium med flere værelser og en større markedsværdi end Hilton – uden at eje et eneste værelse. Den digitale økonomi er grunden til, at Facebook er verdens største medie uden at producere noget som helst indhold.

digital-økonomi2

Derfor bliver fremtiden båret af den digitale økonomi

Vi lever i en tid af overforbrug og hvor den økonomiske tankegang for vækst er båret af merproduktion og merforbrug. Med den voksende verdensbefolkning, som i højere grad tager del i industrialiseringen og overforbruget, er det indlysende ikke en holdbar model.

Til gengæld har vi med digitaliseringen skabt et medium til at udnytte hinandens ressourcer på en måde, som sætter de økonomiske spilleregler på hovedet.

Fra at nettet var noget man brugte til at få viden på, har det nu fået ben at stå på og kryber sig ind i alt hvad vi foretager os. Det vi kører i, steder vi opholder os, det vi har på og de ting vi bruger – hvad enten det er husholdningsapparater, fitnessapparater eller andet.

Nettet forandrer en bilfører på vej til arbejdet til en vognmand, som tager andre med på ruten. Det giver et værelse som står tomt i tre dage muligheden for at være en del af verdens største hotelkæde. Det gør en almindelig mand med en smartphone til en nyhedsdistributør.

Det er en bæredygtig model, som udnytter potentialet. De fleste biler bliver ikke brugt 95% af døgnets timer. GoMore har ved hjælp af digital teknologi og indsigt, gjort en privatejet bil tilgængelig for andre. På den måde får ejeren mere ud af sin investering, og andre får lov at udnytte den. Takket være digital teknologi er det lige så let at leje en bil via GoMore, som det er at sende en sms.

Behovet for at udnytte eksisterende ressourcer bliver mere og mere nødvendig for fremtidens økonomi og den digitale teknologi gør det muligt.

car_app

12 brancher under transformation

Som vi alle ved har streamingstjenester vendt op og ned på måden vi får adgang til film og musik og bl.a. ødelagt Blockbusters forretningsmodel. Bogen ’Den nye deleøkonomi’ skrevet af Jesper Bove-Nielsen har lokaliseret 12 brancher, hvor at der foregår store og små digitale økonomiske revolutioner. Mange virksomheder er i dag i samme situation som Blockbuster var for 5-7 år siden.

test 

Sådan omstiller du din forretning

Den nye digitale økonomi er her, og du bliver nødt til at overveje, hvordan du håndterer den. Som virksomhed bliver du nødt til at træffe en strategisk beslutning. Vil du forandre eller vil du forandres?

For at udnytte mulighederne bliver du nødt til at acceptere, at digital teknologi er en kernekompetence, som skal udnyttes og at kontrol i højere grad skal overlades til brugerne. Er du i forvejen forrest i det digitale felt, i form af digitale medier og sociale kanaler, så har du formentligt et teknisk men også et psykologisk forspring. Er du ikke, så er det på tide at komme op hesten.

Regel 1: Skær unødvendige transaktionsomkostninger væk

Den digitale økonomi er for forretningsmodeller, hvor at transaktionsomkostningerne er tæt på lig nul. Når du skal leje en bil hos et traditionelt udlejningsfirma er transaktionsomkostninger høje. Du skal finde forhandleren på nettet, evt. ringe til dem, udfylde blanketter, sikkerhedsgodkendes, tage ind til forhandleren ifm. Udlejning og returnering.

Er du medlem af Car2Go så kan du med app’en leje nærmeste Car2Go bil, oftest indenfor 1-2 kilometers afstand og parkere den på den destination du skal hen til. Du skal blot åbne app’en, finde bilen og åbne bilen med app’en og du kan efterlade den hvor som helst. Transaktionsomkostninger som er lig nul.

car2go-flow

Regel 2: Gør delingen til din fordel!

Dine aktiver vil i den digitale økonomi deles. Flere og flere vil nemlig hellere leje end at eje. Og det giver også ret god mening rent økonomisk. Er der f.eks. behov for at alle hjem har en boremaskine? Airbnbs stifter Brian Chesky bruger boremaskinen som eksempel. Der er 80 millioner boremaskiner i USA. De benyttes i gennemsnitligt i 13 minutter – i hele boremaskinens levetid.

Genbrug og nabolån er ikke længere for øko-hippier og kollegiestuderende – men en milliardforretning. På jepti.dk kan man i dag via mobilepay låne og udlåne ting med lav udnyttelsesgrad. Alt fra festkjoler, varevogne, maskiner og værktøj.

Men det er ikke kun forbrugerne, som har muligheden for at dele. Det har virksomheden også. Fjern derfor fokus fra merproduktionen og fokusér i stedet på, hvordan teknologi, delingen af viden, ressourcer, medarbejdere og kapacitetsoptimering kan gøre din forretning mere profitabel.

sharing

Regel 3: Skab og del historier!

I den digitale økonomi er det ikke kun aktiver, som forbrugerne deler. Det er også historier, fælleskaber og idéer. Traditionel marketing vil spille en langt mindre rolle. I stedet vil kunderne selv dele content om brands udenom brandet. Det gør, at brandet via dets eksistens i sig selv er et medie, som producerer indhold.

Når vi deltager i musikfælleskabet Spotify, så deler vi også den musik vi hører på sociale platforme og gør andre opmærksomme på den oplevelse vi har med brandet. Spotify er i sig selv et brand, produkt og medie.

Når vi deler et øjeblik med en ven, så hjælper Coca Cola med at gøre oplevelsen fuldendt via ’share a coke with…’- temaet. Colaen er brandet, produktet og mediet.

shareacoke

Når virksomheder opfordrer brugerne til at dele historier, oplevelser og idéer via # er det netop for at udnytte et potentiale, som virksomheden ellers ville have gået glip af. Ligesom, at brugerne potentielt set også kan supportere hinanden uden om din virksomheds supportkanaler og dermed sparre din virksomhed for supportmedarbejdere.

Integrér derfor dit brand i en digital kontekst, hvor at brugerne har mulighed for at dele information, erfaring og viden, og gør dit brand til et digitalt medie. Jo mere digitalt orienteret din virksomhed er, desto mere vil brugerne være interesserede i at vide, hvad du har på hjertet. Afsæt derfor ressourcer af til at engagere dig i historierne og husk at skabe nogen selv.

Vil du vide mere om den digitale økonomi og hvordan du kan drage fordel af den, så kontakt os for mere information.