Snap for Business – Gode tricks til din Snapchat strategi

Snap for Business – Gode tricks til din Snapchat strategi

Linda Y. Hansen 17. september 2015

Snapchat er for mange virksomheder en uoverskuelig app, som man enten ikke vil eller ikke tør kaste sig ud i. For det er jo noget kun de unge fjoller rundt med, og det er måske også lidt for omfattende at kaste sig ud i…

Undskyldninger er der mange af, men faktum er, at hvis du har et ungt publikum, så giver det ingen mening ikke at være til stede, der hvor de befinder sig.

Kom ind i kampen og bliv inspireret af disse eksempler, som forstår at kommunikere til deres målgruppe.

1) Bryd Tavsheden

Bryd Tavsheden, snapchat

Bryd Tavsheden er nu at finde på Snapchat. Et genialt initiativ, hvor man aktivt gør noget for at gå de unge i møde.

Bryd Tavsheden har til formål, at hjælpe dem, som har prøvet at blive udsat for børnevold eller kærestevold. Og de giver nu deres målgruppe muligheden for at chatte med dem på Snapchat, hvor de kan få rådgivning og vejledning hver dag.

Når du adder dem på Snapchat, bliver du mødt af en kort videosekvens, hvor du møder dagens rådgiver efterfulgt af billeder, hvor tematikken bliver præsenteret. Så hvis du kender nogen, som bør “bryde tavsheden”, så kan du finde dem på Snapchat under navnet ”brydtavsheden”.

2) DR P3 Radio

Dr p3 radio, musikquizzen, snapchat

En anden måde at kommunikere på Snapchat er ved at bruge mediet til det som det nok er mest kendt for, nemlig sjov, leg og ballade. Og det kan man faktisk sagtens gøre på en nogenlunde seriøs måde.

P3 har eksempelvis fejret, at Andreas Mogensen blev den første danske astronaut, og det blev gjort ved at lave en rum-quiz, hvor brugerne fik muligheden for at vinde et brætspil.

Hvis du vil se, hvad de finder på næste gang, så skal du adde dem under navnet ”drp3radio”.

3) Cphdox

Cphdox, snapchat

Du kan bruge Snapchat til annoncering som eksempelvis CPHDOX, hvor søde unge mennesker præsenterer bl.a. filmpræmiere og musiknyheder. Det er videosekvenser, hvor du møder folket bag, hvilket er en god måde at gå brugerne i møde og fortælle dem om begivenheder og events.

Add ”cphdox” og bliv opdateret.

4) Starbucks

Starbucks, snapchat

Hvis vi bevæger os mod et andet velkendt brand, så bliver du ikke skuffet ved at besøge Starbucks Snapchat profil. Her bliver der leget med produkterne, og på en meget sofistikeret og smart måde, hvis du spørger mig. De har for nyligt præsenteret brugerne for et trylleshow via billedesekvenser. Her bliver lækre Frappuccinos tryllet frem fra hattens dyb, eller på magisk vis fundet under en kop. En fed måde at fortælle brugerne om deres nye produktvarianter. Du kan adde Starbucks under navnet ”starbucks”.

5) Coca Cola

Coca cola, snapchat

Coca Cola skuffer heller ikke denne gang. Du kan finde Coca Cola under navnet ”cocacola”, hvor du kan møde ”Super Happy Man”. Coca Cola fører nemlig i øjeblikket en kampagne, som handler om at gøre de sociale medier til et bedre sted.

På de sociale medier, er der en tendens til, at man ikke er bange for at sige sin negative mening. Man sidder trygt bag sin skærm og tør at være mere direkte, end hvis man havde mødtes face to face. Desværre har det ført til, at der fra tid til anden opstår en meget grov tone brugerne imellem.

Det kan være fra shitstorms, til mobning, til folk som bare har en dårlig dag. Coca Cola kører derfor kampagnen #makeithappy, som opfordrer alle til at deltage og sprede mere glæde og positivitet. Og dette er jo sjovt nok sammenfaldende med Coca Colas slogan ”open happiness”. Et genialt træk.

Tricks til din kommende Snapchat strategi

snapchat_tricks_replay_filters

Så hvad kan vi så lære af det?

Først og fremmest kan vi lære, at Snapchat er en kommunikations platform, hvor “den frie leg” hersker. Det betyder, at man som virksomhed ikke skal være bange for at skille sig ud og være kreativ. Særligt med Snapchats nye “selfie filtre” er det muligt at lave sjove snaps og vække et godt grin hos modtageren.

Der er ingen grænser for fantasien og det er rig mulighed for at finde på sjove indslag og benytte sig af emojis og alverdens farvelader.

Hvis du som virksomhed skal have succes med Snapchat er det altså vigtigt, at man først og fremmest tør benytte appen til det som den er lavet til. Nemlig sjov kommunikation, der kan få smilet frem. Og dernæst kan man tænke over følgende snap-fif:

1) Fortrolighed mellem snapper og modtager

Snapchat er et medie, som er lavet med det udgangspunkt, at der er fortrolighed mellem den som snapper og den som modtager snappen. Kommunikationen foregår herved i et “lukket rum” og inviterer derfor ikke nødvendigvis alle andre med ind i dialogen, som det eksempelvis ses, når du skriver en status på Facebook. På Snapchat udvælger du ofte et specifikt publikum som skal se, hvad du foretager dig.

Et andet aspekt er, at billedet/videoen forsvinder efter x antal sekunder og selvom, at man teknisk set kan tage et skærmbillede, så giver det alligevel følelsen af et “one-time show” og øger derfor opmærksomheden hos brugeren.

For virksomheder, kan Snapchat altså bruges til at tale direkte til brugeren og fange brugerens opmærksomhed på en sjov og underholdende måde, som kan styrke både brand, produkt og tilliden mellem virksomhed og brugerne.

Bryd Tavsheden er et glimrende eksempel på en organisation, som bruger fortroligheden i Snapchat til at imødekomme brugerne.

2) Den gode historie virker stadig…

Snapchat handler ikke kun om tilfældige videoer og billeder, men det kan også handle om en sammensat historie, hvor man forsøger at engagere brugerne via en fortælling. Det kan være ligesom vi ser det hos Starbucks som på en sjov måde fortæller om nye produkter, eller det kan være som Coca Cola, hvor de styrker deres brand ved at sprede ”good vibes”. Den gode historie, skal altså tages seriøst på Snapchat, så det fanger modtageren i fortællingen.

3) Insiderviden lokker

Snapchat kan bruges til at dele ud af virksomhedens “insiderviden”. Her har man muligheden for at tilbyde noget særligt til de, som følger virksomheden. Man kan give særlige tilbud og rabatter, eller information som kun offentliggøres på snapchatten. Og på denne måde kan man hurtigt opbygge en “V.I.P fornemmelse” hos brugerne, så de føler at de er særligt udvalgte.

4) Vis hvem I er

Snapchat giver også en oplagt mulighed for, at vise brugerne, hvem virksomheden er på en meget menneskelig og jordnær måde. Mange kendte benytter denne mulighed og viser et indblik i, hvem de er som private personer, når de ikke står på scenen og performer. For virksomheder er det en oplagt mulighed for at vise personlighed og promovere sig selv og sine produkter.

5) Brand Gamification

Snapchat giver også en oplagt mulighed for at benytte sig af Brand Gamification. Gamification er efterhånden et velkendt begreb, som skal forstås som en sammentrækning af “gaming og gratification” – altså “spil og tilfredsstillelse”. Gamification gør det muligt at skabe interesse for målgruppen ved at tilføre spilelementer i kommunikationen, og på Snapchat er der rig mulighed for at gøre brug af spilverdenen, eksempelvis kan man gøre som DR P3 Radio, hvor man laver en konkurrence som brugerne skal deltage i for at få adgang til en præmie.

6) Begivenheder

Snapchat kan bruges både til at dokumentere begivenheder, men også til at promovere begivenheder.

Man kan eventuelt opfordre brugerne til at snappe billeder og videoer fra forskellige begivenheder, som har relevans for virksomheden, eller man kan sende “teasere” til et event eller en kampagne.

På Snapchat er der så mange muligheder for at aktivere sit publikum, så kom ind i kampen og kom med i legen. Der er ingen tid at spilde. 

Læs mere her:

http://www.jeffbullas.com/2015/07/09/integrating-snapchat-marketing-strategy/

http://digiday.com/brands/inside-taco-bells-snapchat-strategy/