5 grunde til at elske Umbraco

5 grunde til at elske Umbraco

tags:

Abdel Seoud 24. marts 2015
“Puha, CMS’et er uoverskueligt! Hvorfor tager det så langt tid?! Jeg giver snart op!”

Kan du se dig selv i ovenstående situation? Bliver du irriteret hver gang du skal opdatere din virksomheds website?

Så er denne her blog skrevet til dig. Jeg har samlet 5 gode grunde til at skifte dit websites “Content Management System” (CMS), til at køre på en Umbraco løsning.

Når det kommer til valg af CMS til håndtering af din virksomheds website, er der fordele og ulemper ved alle valg. Jeg har igennem tidens løb arbejdet med adskillige CMS’er. Jeg udvikler i PHP såvel som i .NET. Jeg har over 10 års erfaring indenfor begge verdener. Når jeg påbegynder et nyt projekt er det første jeg hører fra content manageren altid det samme:

“Det skal være let at arbejde i!”

Med Umbraco’s nyeste opdatering til version 7+, er Umbraco CMS’et uden tvivl blevet mit personlige favorit content management system. Ud af de mange varianter af CMS’er jeg har arbejdet med, er min kærlighed faldet på “.NET platformen”, som har eksisteret siden år 2000 og som drifter flere hundrede tusinde hjemmesider.
Udover, at det er et meget stærkt CMS med masser af fordele for mig som udvikler, så er der ingen tvivl om, at Umbraco er udviklet med Content manageren i førersædet.
Der er blevet gjort meget ud af at promovere Umbraco som “The Friendly CMS”, Og her er der ingen tvivl om, at det er content manageren, som de taler til.

Jeg giver her mit bud på, hvorfor jeg mener, at Umbraco er “The Friendly CMS”.

1. Oprettelse og redigering af websitets indhold er en leg

Der er mange CMS’er, som promoverer deres systemer, som værende brugervenlige og “sjove” at arbejde i. Det passer også langt hen ad vejen for de fleste CMS’er, dog synes jeg ikke altid, at de ligefrem er “sjove” at arbejde i.

For de fleste CMS’er er det tit en udfordring, at finde ud af, hvor man skal klikke sig hen for at redigere det ønskede. Det er på ingen måde altid sjovt at bruge tid på at finde ud af, hvordan et CMS skal bruges.

Dette er ikke tilfældet i Umbraco’s administrationspanel. Jeg synes at udviklingsholdet bag har formået at skabe et super intuitivt og meget brugervenligt CMS.

Hvis ikke du er vant til at arbejde i Umbraco, vil du alligevel ret hurtigt kunne gætte dig frem til, hvor du skal klikke dig hen for at kunne redigere et ønsket indhold på en specifik side.
Og hvis du er vant til at arbejde i redigerings værktøjer, som eksempelvis Microsoft Word, vil du have det endnu lettere med Umbraco. Faktisk er det muligt at redigere dit websites indhold direkte fra din lokale version af Microsoft Word, hvis det ønskes.

2. Indholdet kan opdateres automatisk

Som content manager, er du ansvarlig for at indholdet på dit website bliver opdateret til tiden. Tit er det sådan på en website, at noget af indholdet skal opdateres på et specifikt tidspunkt og fjernes igen efter noget tid.

Forstil dig et scenarie, hvor du skal promovere to forskellige varer på dit website. Den ene vare skal promoveres fra mandag til søndag i den første uge, før den næste promoveres mandag til søndag i den efterfølgende uge. For at kampagnen kan køre optimalt, skal hver vare gøres live på websitet fra midnat mandag til midnat søndag.

Det er de færreste, der har lyst til, at skulle sidde oppe til midnat, så varen kan gøres live. Så de fleste vil nok vente med at opdatere siden til de møder ind på kontoret, mandag morgen.

Det er en lidt kedelig løsning, da kampagnen så ikke vil kunne få sin fulde effekt i forhold til den tid, den ligger live og dermed tilgængelig på websitet.

Umbraco har en indbygget funktion, hvor indhold kan automatiseres. Denne feature er faktisk min personlige favorit i Umbraco CMS’et. Jeg har ret ofte indhold der skal skiftes med jævnlige mellemrum. Det jeg plejer at gøre er, at oprette al det indhold som skal vises i løbet en kampagne, og derefter sætte start og slut dato for hver visning. På den måde skal jeg sætte indholdet op én gang, og ellers ikke længere bekymre mig over, at jeg skal huske at opdatere løbende.

3. Nemt at genoprette indhold

Vi kan allesammen lave fejl – det sker. Det vigtige er, hvordan der kan rettes op på fejlen. Hvis du er kommet til at lave fejl på en side, eksempelvis har du uploadet et forkert billede eller noget helt andet og først opdaget det på et senere tidspunkt, så behøver du ikke bekymre dig om at prøve at finde frem til, hvordan siden så ud før du redigerede i det.

Umbraco har en smart funktion, hvor du kan gå tilbage i tiden. Du kan altså se, hvordan indholdet på en side så ud, før du lavede fejlen. Dette er der sådan set ikke noget nyt i. At genoprette gammelt indhold er faktisk en meget gammel funktion, som alle de anerkendte CMS’er understøtter. Den store forskel med Umbraco, er endnu engang, at det er ret nemt og lige til at administrere.

4. Umbraco’s administrations panel er responsivt

Én af de mange udfordringer jeg har været ude for er muligheden for at kunne bruge et CMS uafhængigt af browser og platform. Det skal være nemt at kunne redigere virksomhedens website, uanset om du sidder på en Mac, en PC, på Microsoft Windows, Mac OS, en tablet, eller en smartphone.

Dette klarer Umbraco 7+ helt optimalt, da Umbraco CMS er browser kompatibelt og derfor understøtter de mest gængse browsere. Ydermere er administrations panelet gjort responsivt, for på den måde at kunne blive betjent på en laptop, tablet eller på en smartphone.

5. Umbraco 7 er hurtig

Som content manager er det ret essentielt, at CMS’ets er hurtig. Der er ikke noget mere frustrerende end et content management system, hvor du skal vente på, at en side loades ned, før du kan redigere det ønskede indhold.

Det er også et stort tidsspilde, hvis du skal vente i evigheder hver gang du trykker på “gem knappen”. Dette kommer du ikke til at opleve i Umbraco. Det venlige hold bag Umbraco har også her gjort sig umage med, at gøre CMS’et brugervenligt. Når du klikker rundt i administrations panelet vil du opleve, at du lynhurtigt vil blive præsenteret for indholdet. Herefter, når du har opdateret det ønskede indhold, vil du knap nok nå at opfatte at du nåede at trykke på “gem knappen”, før du får en tilbagemelding om, at indholdet er gemt og opdateret. Alt sammen er med til at gøre bruger oplevelsen til en fornøjelse.

Ikke nok med, at backoffice er hurtig og let at arbejde i, så er selve kernen af Umbraco også lynhurtig. Den høje hastighed opnås ved at bruge et genialt caching system af både sidens dynamiske indhold, samt de logik filer (som kaldes macroer), der bruges af Umbraco. For slutbrugeren betyder det, at de kommer til at opleve et website, der er hurtigt også selv om det måtte være et høj trafikeret website.

Vil du vide mere om Umbraco?

Kan vi hjælpe dig?

Vi elsker spændende udfordringer. De tvinger os til at tænke nyt. Det er dem, der holder os vågne om natten og presser os til at udvikle løsninger ud over det sædvanlige. Har du en udfordring, du gerne vil dele med os, så kontakt os – VI ER KLAR.

Bliv klogere på ...