Hvad bør en UX brugeroplevelse koste?

Historiefortælling og UX design handler om tilvalg og fravalg. Og desto vigtigere budskabet er, desto vigtigere er det, at der bliver lagt tid og sjæl i det.

Hvad bør en UX brugeroplevelse koste?

Yes we can! Egentlig lyder det som et simpelt budskab. Et budskab som enhver kunne have fundet på ikke? Oxford english dictionary består af 171.476, men Obama teamet valgte at disse tre simple ord, i den rækkefølge. Ingen ved hvor langt tid det har taget at nå til den konklusion. Det vi ved er, at det ramte en nerve i det amerikanske samfund og lagde fundamentet for en fortælling som var så kraftfuld, at USA valgte deres første sorte præsident.



Ifølge Margaret Gould Stewart, Facebook’s produktdesigner, så brugte Facebook 280 timer på at redesigne deres Like ikon og det tog flere måneder. Det fortalte hun i sin TED Talk How giant websites design for you. Det er et af de mest sete designelementer på nettet. Det bliver pt. set af 1,5 milliard mennesker hver dag kloden over. Det er derfor ikke svært at forestille sig, at designteamet har skulle forholde sig til en lang række faktorer.



Historiefortælling og UX design handler om tilvalg og fravalg. Og desto vigtigere budskabet er, desto vigtigere er det, at der bliver lagt tid og sjæl i det. Derfor kan det være svært at vurdere hvad der skal til, for at nå frem til den rigtige løsning. Det er nemlig ofte et spørgsmål om, hvor meget der er på spil.



Selvom at netop dette spørgsmål bør være det altoverskyggende omdrejningspunktet for alle beslutninger, så oplever jeg ofte at tilgangen ofte starter med at afsondre og sammenligne prismuligheder. Den rigtige pris er umulig at nå frem til med den tilgang.



Hvordan kan det så være at nogen digitale bureauer har færdigdefinerede pakkeløsninger tænker du nok. Problemet med disse pakkeløsninger er, at det ofte er lige så uigennemskuelig som pakkelege til julefrokosten. Kunden har ingen idé om hvad de køber og bureauet har ingen idé om hvad opgaven reelt kræver at løse.



Den rigtige pris bør handle om at finde frem til ’Most value for money’ eller ROI. Find i fælleskab med dit bureau frem til værdien af dit website. Estimer herefter hvilke ressourcer og kompetencer der skal til og afslutningsvis hvor mange timer i estimerer der bør bruges.



Her er grafen som kan hjælpe dig på vej. 

 

 

Plant et frø

Skriv en besked og vi vender tilbage, hurtigst muligt

Kan du ikke vente?

Book et virtuelt møde med Senai

Senai Solommon