Tre gode råd til højere website konvertering

Tre gode råd til højere website konvertering

Senai Solommon 19. november 2014

Tænker du over hvorfor dit website ikke er populært? Tænker du over hvorfor du ikke får overbevist brugerne? Føler du dig alene i en digital verden, hvor du ikke er med i overhalingsbanen? Vi giver dig i dette blogindlæg tre tip til website konvertering.

Ved hjælp af Foggs adfærdsmodel, kan man finde svaret på, hvad der styrer brugernes adfærd og hvilke faktorer der gør sig gældende, når brugerne skal træffe et valg.

Klik nu! Køb nu!

Det er klassikeren. At tro, at man kan få brugerne til at gøre noget bestemt alene via “Call to Actions”, som fortæller brugerne hvad de skal gøre. Det er bare ikke altid, at det er nok at skrive ”Klik her” eller ”køb her”. For hvis alt andet på dit website fejler, er disse indikationer ligegyldige.

Dr. BJ Fogg, fra Stanford University, har med sin adfærdsmodel fremlagt, hvordan tre faktorer skal være til stede, før en given digital adfærd vil finde sted.
De tre faktorer kalder han ”motivation”, ”ability”, og ”trigger”, og de skal alle tre være til stede på samme tid. Det vil sige, at når en bruger ikke handler, er det fordi at ét eller flere af disse tre faktorer ikke er nok i spil.

Foggs adfærdsmodel

Formålet med modellen er at forstå hvorfor et webdesign potentielt vil virke, og hvorfor det potentielt ikke vil virke.

website-konvertering, Fogg behvaior model, UX, brugere, website

Tre steps til adfærdspåvirkning

Hvis et website skal virke så skal motivation, ability og trigger være til stede for brugeren.

”Motivation” skabes af brugerens brand loyalitet, behov og ikke mindst lysten til at interagere med websitet. Har du nogensinde klikket på et banner fordi at overskriften lød interessant, men efterfølgende mistet motivationen i det øjeblik du landede på websitet? Websitets udtryk, budskaber og brugeroplevelse har altså demotiveret dig fra overhovedet at starte interaktionen. Du sidder med en følelse af ’ej det gider jeg ikke alligevel’.

Men forestil dig, at du godt kan lide Nikes brand og du har behov for nye løbesko. Du bliver eksponeret for et Nike banner med løbesko og vælger at klikke på det. Du lander herefter på et website med relevant indhold, dynamiske, interaktive og sjove muligheder og ikke mindst et lækkert webdesign. Du har altså motivationen for at interagere videre med websitet. Motivation er altså et af de tre forudsætninger for website konvertering.

”Ability” handler om brugernes evne til at interagere med websitet. Kender du det, hvor at websitets funktioner og informationer er for komplekse og du så tænker ”det gider jeg ikke bruge mere tid på”. Det valg træffer vi alle hele tiden på nettet. Brugernes er utroligt utålmodige. Samtidig har du måske også en masse ting du gerne vil kommunikere til dine brugere. Du vil måske også gerne have dem til at interagere med nogen smarte features på webitet.

Som tommelfingerregel; desto mere motiverede de er, desto højere krav kan du tillade dig at stille til dem. Men som udgangspunkt så sørg for at det er så nemt og intuitivt som muligt.

”Trigger” skal forstås som den psykologiske faktor som gør, at vi bliver overbevist om at handle. At handle kan betyde mange ting når der tales om website konvertering. Det er ikke nødvendigvis købsrelateret. Website konvertering handler i bund og grund om at få dem til at foretage den handling som du ønsker. For at bruge Nike eksemplet igen; du har kigget på Nikes løbesko på Nikes webshop. Websitet var brugervenligt og du føler at du har fået de oplysninger som du skal bruge. Men er du klar til at foretage et køb? Det afhænger af hvor gode triggers websitet har haft.

Har du fået en oplevelse på websitet som gør, at du har fået endnu mere lyst til at købe Nike løbesko? Var der et lokkende tilbud? Var der nogen gode eksempler på hvordan skoene kunne gøre din løbeoplevelse bedre? Kan de fragte dem til dig hurtigt? Har de en god returret politik? Var call to action knapperne tillokkende og tydelige? Det er alle eksempler på triggers som kan få dig til at handle. Er de tilstede er der god chance for at website konverterer.

Det er ikke nok at websitet er brugervenligt, hvis man ikke har ”triggers” for øje. Ligeledes nytter det heller ikke at have nogen gode triggers, hvis brugerne alligevel ikke evner at bruge websitet eller i værste tilfælde – slet ikke motiveres til at bruge websitet.

Nike’s website har historisk set altid bestået af innovative og nytænkende UX designs. Brugerne forventer, at det er anderledes og unikt og Nike’s brand pirrer målgruppens nysgerrighed. Derfor er brugerne motiveret til at prøve funktionerne af – fordi det er sjovt og unikt og brugerne forventer at Nike giver dem en oplevelse. Det er selvfølgelig ikke alle som kan få brugerne til det. Det handler om kontekst.

Så hvad skal man gøre?

Som tommelfingerregel kan man sige; at desto højere motivationen er, desto større krav kan man tillade sig at stille til ”ability” uden at miste brugerne. Desto lavere motivationen er, desto mere er man tvunget til at skære helt ind til benet, når det kommer til funktioner og mængden af indhold.

Brugerne forventer et ”return of investment” for deres tidsforbrug, og så snart brugerne ikke oplever at udbyttet står på mål med investeringen i form af tid, så stopper interaktionen.

Vurderer du at brugernes motivationen til interaktion på ens website ikke er højt nok, så bør du kigge på faktorerne; motivation, ability og triggers og få det til at gå i en højere enhed så websitet konverterer.

Det kan heldigvis måles og testes via split tests, webanalyser, kundeundersøgelser og Google Analytics data. Alt sammen noget vi arbejder med til daglig.

BJ Foggs fortæller her, hvordan du får dit design til at omfavne de tre elementer: