Et godt webdesign kan mere end at se godt ud

Et godt webdesign kan mere end at se godt ud

tags:

Linda Y. Hansen 30. april 2014

Et godt webdesign skal ikke alene se flot ud. Et godt design bør tage udgangspunkt i din virksomhed og styrke dit brand. Samtidig skal et webdesign være inspirerende, intuitivt og interessant. Det skal øge brugeroplevelsen, skabe interaktion, øge konverteringerne og i sidste ende føre til mere salg.

Spørgsmålet lyder derfor således, hvordan kan lige dit website bedst muligt tiltrække dine kunder. Hvordan vedligeholder du deres interesse og interaktionen på dit site?
Dit website er dit ansigt udadtil og det er et af de vigtigste markedsføringsredskaber som vi har i dag. Dit website er en direkte kommunikationskanal til dine kunder og derfor er det vigtigt, at du skaber et professionelt udtryk som samtidig er brugervenligt.

Flere virksomheder er ikke opmærksomme på, hvordan et godt webdesign er medskabende til at styrke virksomhedens brand. For flere brugere forbinder et website med de værdier, du har i din virksomhed og hvis du ikke formår at give et spændende online udtryk, så mister brugerne hurtigt interessen. Det tager omkring 7 sekunder at danne sig et førstehåndsindtryk. Hvilket indtryk giver du?

Et godt webdesign på 7 sekunder

Flere af DNA’s kunder er nysgerrige på at vide, hvordan vi definerer et godt webdesign. For os er førstehåndsindtrykket alfa omega for et godt webdesign. Det er kombinationen af frontend og backend som er vigtigt for os, dvs. at websitets layout og den bagvedliggende programmering skal være af høj kvalitet. Websitet skal være interessant for brugeren, det skal være brugervenligt og der skal være digitale elementer synlige, som skiller sig ud fra dine konkurrenters.

Vi ser flere og flere virksomheder lave de samme digitale fejl, hvor websitet er uoverskueligt og rodet for brugerne. Det er svært at navigere rundt og brugerne bliver irriteret over at bruge tid på at finde den information som de søger. Andre virksomheder benytter sig af layouts, som for længst er forældet og brugerne danner derfor et skævt indtryk af virksomheden som helhed.

Vi giver her 7 gode tips til, hvordan dit website kan blive bedre:

1) Dit budskab skal frem

Det tager ikke mange sekunder at danne sig et indtryk og derfor er det vigtigt, at dit budskab er det første som man ser. Det skal så at sige, ”serveres på et sølvfad”. Det skal være tydeligt og interessant og placeres der, hvor brugeren kigger først, nemlig øverst til venstre på forsiden.

Normalt tænker du nok ikke over, hvordan du kigger på et website. Det, der sker er, at dine øjne bevæger sig i et Z-forløb. Du starter øverst til venstre og du ender nederst til højre. Derfor bør du tænke over rækkefølgen af dine budskaber. Hvad er det vigtigste som du gerne vil have at brugerne skal se først?
Ligeledes, skal det være tydeligt, hvad du gerne vil have at brugeren skal gøre på dit site. Hvordan får du brugerne til at klikke hen på det som du gerne vil have dem til at se?

2) Gør jeres virksomhed transparent

Det nytter ikke noget at lege superhelte og lade som om, at I kan mere end I magter. Vær ærlige og åbne om, hvad I vil med sitet og hvad I kan tilbyde som virksomhed. ”Hvem er vi?” er den mest besøgte tag, når brugerne klikker ind på dit site. Derfor skal I være synlige og brugerne skal ikke være i tvivl om hvem I er og hvad I kan. Vær opmærksom på, hvad brugerne forventer, når de besøger dit site og hvilke tanker de bør have, når de forlader dit site. Ærlighed lig med troværdighed.

3) Ryd op i dit design

Hvem er målgruppen og afspejler dit website din målgruppe? Det er nok ikke en god idé at vælge farven pink, hvis du prøver at ramme den mandlige målgruppe, og omvendt. Tænk over, hvad der kan fange interessen for lige præcis din målgruppe. Gør det overskueligt og rent, så det bliver nemt for brugeren at finde ud af, hvad der er hvad. Find den røde tråd så dit brand og sitets udtryk hænger sammen. Med andre ord, dit site skal være en fryd for øjet.

4) Din håndskrift skal kunne læses

Det kan se nok så flot ud at vælge neonfarver som springer i øjnene og siger ”pang!”, men det er bare ikke så hensigtsmæssigt, når brugeren bliver træt i øjnene og får lyst til at lukke ned eller trykke ”next”. Typografien skal være læsevenlig og selve tekstindholdet skal selvfølgelig også være i orden. Skriv pænt og skriv godt. Gode formuleringer får ofte mange likes.

5) Usability

Dit website skal være brugervenligt. Tommelfingerreglen er, at brugerne max må klikke 3 gange for at finde frem til det, de søger. Menu strukturen skal være logisk opbygget, giv gerne adgang til en søgefunktion, lav tydelige knapper, som appellerer til at blive trykket på og tænk over, hvilket udtryk dit site giver, når det bliver tjekket ud fra forskellige skærme (små bærbare, pcér, tablets og smartphones har forskellige skærmopløsninger og forskellige æstetiske udfordringer).

6) Vær’ sociale

De sociale medier er ved at være en naturlig del af landskabet og flere og flere virksomheder er ”på”, på de sociale platforme. Facebook, Youtube, Twitter, instagram, Pinterest og Linkedin. Hvis jeres brugere kan nikke genkendende til én eller flere af disse platforme, så er det en god idé at være med på beatet, og dette skal naturligvis være synligt på jeres site. Vær’ sociale og gør jer synlige. Herved har I større mulighed for at nå ud til jeres målgruppe og møde dem i øjenhøjde.

7) Hold jeres website ved lige

Du vælger vel også at skifte jakkesæt, så du ikke har det samme på hver dag? Et website skal holdes ved lige og opdateres, så det ikke gror hen og forgår. Et opdateret site styrker din troværdighed og dit brand value. Hvornår har du sidst opdateret dit site? Ser det ud som det gjorde for fem år siden? Gør noget ved det. Skift tøj.

Der er gået 7 sekunder. Hvilket førstehåndsindtryk giver dit site?

Kan vi hjælpe dig?

Vi elsker spændende udfordringer. De tvinger os til at tænke nyt. Det er dem, der holder os vågne om natten og presser os til at udvikle løsninger ud over det sædvanlige. Har du en udfordring, du gerne vil dele med os, så kontakt os – VI ER KLAR.

Bliv klogere på ...