Dansk AtletikForbund

Forrige case Næste case
Baggrund
Baggrund

Baggrund

Dansk Atletik Forbund (DAF) er det nationale forbund for atletik, gang og motionsløb. Forbundet blev stiftet i 1907 og har 235 medlemsforeninger, der tilsammen har mere end 40.000 medlemmer. DAF er omdrejningspunkt for både foreninger, medlemmer og offentligheden. Det stiller store krav til deres website, der skal rumme mange forskellige informationer.

En fokusgruppe viste blandt andet, at websitet dansk-atletik.dk var meget svær at overskue. Brugerne følte sig ikke engageret og websitet virkede tungt og gammeldags.
DER SKULLE GØRES NOGET

Opgaven
Opgaven

Opgaven

DNA Design blev bedt om at re-tænke hele dansk-atletik.dk og bygge et nyt website. Websitet skulle være innovativt og moderne, uden at vende den historiske arv ryggen. De digitale platforme skulle opgraderes for at øge kendskabet til idrætten, både blandt medlemmerne og blandt befolkningen og ikke mindst brande atleter og sportsgrene under atletik og motion.

Det nye website skulle have en brugerflade som søsterorganisationen Motion Danmark (udviklet af DNA Design) for at skabe bedst mulig harmoni, integration og genkendelighed . Det skulle være overskueligt og intuitivt, med plads til både meninger, resultater, viden og nyheder.

Kommunikationen skulle både være indadtil medlemmerne imellem og udadtil til den brede befolkning. Alt dette skulle inkorporeres på en logisk måde, så man ikke tabte brugerne på gulvet undervejs.

Vores tilgang
Vores tilgang

Vores tilgang

Der var ingen tvivl om, at websitet nemt kunne blive en kompleks størrelse. Websitet bliver brugt af både medlemmer, sportsgrene, arrangører, skoler, klubber, sponsorer, medier, interessentgrupper og den brede befolkning. Alle skulle nemt kunne navigere og få en god oplevelse.

Derfor startede vi med at tage en dyb vejrtrækning, danne os et overblik og få indsigt i de specielle forhold, der kunne være inden for hver målgruppe. Vi gennemgik al relevant data, herunder resultater fra fokusgrupper. Vi spurgte nysgerrigt ind til alt fra sportsgrene, medlemmer, administrations content, administrationsprocedure, håndtering af events, presse mv.

Efter at have tygget godt på alle de input, afholdte vi workshops, som skulle give os svar på DAFs identitet, informationsarkitekturen på websitet og de tekniske og funktionelle rammer.

Løsningen
Løsningen

Løsningen

Dansk-atletik.dk er tilbage i topform på alle fronter; æstetisk, funktionelt og informativt. Vi skabte et intuitivt digitalt univers som fremhæver forbundets styrker, dynamik og aktivitet via informative og inspirerende artikler, events, social media opslag mv. som gør det nemt for både udefrakommende, men også medlemmerne at navigere rundt i og netop finde det som de eftersøger.

Besøg hjemmesiden online
Farver

Farver

Vi udviklede et moderne webdesign med en turkis farve som udstråler ro, balance og vækst. Det giver websitet den dimension af friskhed, åben- og lethed som det savnede. Den blå farve signalerer konservatisme og tryghed, der sammen med den turkis farve giver en dualitet mellem den innovative udvikling og den historiske arv.

Fontvalg

Fontvalg

Fonten skulle på den ene side understrege at DAF er en moderne organisation med behov for et skarp udtryk i kommunikationen. På den anden side skulle den rumme de bløde værdier, da organisationen også har et klart socialt budskab omkring foreningsdanmark.

IA & Usability

IA & Usability

Den nye informationsarkitektur og brugerflade har gjort websitet overskueligt, intuitivt og dynamisk for både medlemmer og den brede befolkning. Nyhederne, atleterne og sportsgrenene træder nu tydeligt i karakter og får deres berettigelse. Samtidig er der designet ikoner, der har til formål at hjælpe brugerne på vej og skabe en hurtig akodning.

Content management

Der er skabt en god balance, hvor det dynamisk indhold (seneste indlæg, billeder, opslag på social media mv) indlæses, ligesom der også er områder som kan styres manuelt. Vi har udviklet et kalendersystem, hvor klubberne selv kan oprette events,. De skal blot godkendes af DAF, så er de live. Alt dette har lettet DAFs administration og gjort websitet meget mere dynamisk, indholdsrigt og aktuelt.

418

Antallet af sessioner
er steget med 418%

373

Antallet af gnst.
sidevisninger er steget
med 373%

297

Antallet af unikke
brugere er steget
med 297%

DNA Design Testimonial
Dansk Atletik Forbund
"DNA Design leverede alt fra analyse, IA, design og en helt ny brugerflade i Umbraco. Det er vi og ikke mindst vores brugere blevet rigtigt glade for."

Jeppe WeinrichInformations & pressechef, Dansk Atletikforbund

Kan vi hjælpe dig?

Vi elsker spændende udfordringer. De tvinger os til at tænke nyt. Det er dem, der holder os vågne om natten og presser os til at udvikle løsninger ud over det sædvanlige. Har du en udfordring, du gerne vil dele med os, så kontakt os – VI ER KLAR.