Fakta Snapchat

Forrige case Næste case
Baggrund
Baggrund

Baggrund

Fakta ønskede at få de unge fra generation Y og Z i tale. Det skulle ske via en kampagne, der udlovede en flyttekasse fyldt med gratis varer til de unge, som skulle flytte hjemmefra.

Men hvordan får man overhovedet fat i de unge? De er født i en digital tid med en overflod af reklamer, og de fravælger reklamebudskaber på et splitsekund.

Fakta ville gerne som den første dagligvarekæde i Danmark forsøge sig med en Snapchat kampagne for at møde de unge på deres banehalvdel.

Opgaven
Opgaven

Opgaven

Vores opgave var at udvikle et konkurrencekoncept til Snapchat, som både skulle få unge til at involvere sig i Fakta og få dem til at afgive permissions til sms og email.

Fakta vil gerne sende en sms-kvittering (værdibevis) til de unge, som skulle indløses i en Fakta butik for at få udleveret de såkaldte ”Flyt-selv-kasser”. Derfor skulle kampagne udtænkes, så den også kunne indhente personlige oplysninger.

Vores tilgang
Vores tilgang

Vores tilgang

Første skridt i processen var at sætte os ind i de unges adfærd. Vi ønskede, at kampagnen skulle fungere på Snapchats og de unges præmisser. Det måtte hverken være besværligt eller kræve særlig handling fra de unges side. Så ville de bare miste interessen.

I brainstorm-arbejdet var vi igennem flere scenarier inden vi kom frem til et koncept, der spillede på Snapchats sence of urgency. På Faktas Snapchat ”historie” lancerede vi en hemmelig kode, der kun var aktiv i 24 timer. Koden skulle indtastes på det kampagnesitet, vi udviklede i forbindelse med kampagnen. Herfra fik man sit værdibevis til flyt-selv-kassen. Da koden kun var tilgængelig i 24 timer, krævede det, at de unge nøje skulle følge Fakta på Snapchat. Ellers risikerede de at gå glip af tilbuddet.

Kommunikationen skulle dels foregå i butikkerne, i pressen og de sociale medier.

Kampagnesitet
Kampagnesitet

Kampagnesitet

Vi udviklede et kampagnesite, hvor det kun var den aktuelle kode, som var tilgængelig på Snapchat, der kunne bruges. Hver gang en ny kode blev lagt ud, blev den gamle kode deaktiveret.

Når de indtastede koden på kampagnesitet, fik de værdibeviset tilsendt som en sms. Flyt-selv-kassen kunne herefter afhentning i Fakta.

For at indsamle permissions opfordrede vi i samme omgang de unge til at signe up, så de fremover vil modtage gode tilbud fra Fakta på email eller sms.

Besøg kampagnen her