RådgivningsDanmark

Forrige case Næste case
Baggrund
Baggrund

Baggrund

I Danmark har vi en lang række sociale rådgivningstilbud. Det vil sige organisationer, der tilbyder gratis rådgivning til mennesker i komplicerede livssituationer. Udfordringen var, at der ikke tidligere havde været fælles branchestandarder for den sociale rådgivning, som organisationerne udøver.

Derfor blev brancheforeningen RådgivningsDanmark oprettet. Formålet var at samle organisationerne og skabe fælles standarder for kvaliteten i rådgivningstilbuddene.

Socialt udviklingscenter SUS fik til opgave at starte brancheforeningen op og de valgte DNA Design som digitalt partner.

Opgaven
Opgaven

Opgaven

Det er afgørende for brancheforeningen, at størstedelen af organisationer melder sig under fanerne. Det vil give foreningen legitimitet og indflydelse. Til den opgave spiller websitet en stor rolle. Websitet skal fungere som et informativt epicenter for foreningen og spille en afgørende rolle for medlemshvervning.

Vores tilgang
Vores tilgang

Vores tilgang

For at sikre at websitet levede op til sit strategiske mål, gennemførte vi en række workshops for at få identificeret:

·  RådgivningsDanmark’s identitet  ·
·  Websitets målgrupper  ·
·  RådgivningsDanmark’s value proposition  ·

RådgivningsDanmark’s identitet

RådgivningsDanmark’s identitet

Via en brand arketype øvelse fik vi identificeret RådgivningsDanmark’s identitetstræk som grundlag for websitets visuelle udtryk.

Websitets målgrupper

Websitets målgrupper

Den primære målgrupper for websitet er medlemmer og potentielle medlemmer. Websitet skulle derfor både rumme alle foreningens aktiviteter og fungere som en appetitvækker.

Sekundært skal sitet kommunikere til medlemmernes nærmeste interessenter – nemlig pårørende, fonde, presse samt kommunale og sociale forvaltninger.

RådgivningsDanmark’s value proposition

RådgivningsDanmark’s value proposition

Vi brugte value proposition design til at adressere den værdi som foreningen skaber for sine målgrupper. Resultatet af dette arbejde dannede grundlag for sitets informationsarkitektur samt tekst- og billedevalg.

Løsningen
Løsningen

Løsningen

Da RådgivningsDanmark er en helt ny organisation, var der intet visuelt udgangspunkt at tage hensyn til. Bortset fra et logo. Logoet blev dog tilpasset til websitet. Både i form og farver. Farverne blev tilpasset den farvepallet, som vi via arketype analyse fandt signalerede RDs værdier bedst muligt.

Fonten på websitet skulle kommunikerer RDs bløde og humanistiske værdier, men samtidig give det et moderne og seriøst udtryk for at skabe troværdighed.

For at undgå alt for meget forvirring og støj, har vi valgt at bruge et begrænset antal billeder på sitet. Til gengæld har det været vigtigt, at de billeder vi så bruger, er personlige og nærværende, så de supplerer RDs værdier.

Websites er lavet over et wordpress tema, der er tilpasset den grundlæggende kommunikative retning og informationsarkitektur.

Besøg websitet