Content Marketing – Kom dine kunder i forkøbet

Content Marketing er ikke et nyt fænomen, men ikke desto mindre glemmer mange virksomheder at prioritere deres indhold og deres pull-markedsføring, så målgruppen bliver interesseret og får lysten til at komme til dig. ”Content markedsføring hvad for noget? Mit indhold fejler intet! Det er da totalt spild af tid! Vores produkter taler for sig selv!..” […]

Content Marketing – Kom dine kunder i forkøbet

Content Marketing er ikke et nyt fænomen, men ikke desto mindre glemmer mange virksomheder at prioritere deres indhold og deres pull-markedsføring, så målgruppen bliver interesseret og får lysten til at komme til dig.

 

”Content markedsføring hvad for noget? Mit indhold fejler intet! Det er da totalt spild af tid! Vores produkter taler for sig selv!..”

 

Ja, mange kan have en idé om, at deres markedsføring er i topklasse, men for dem, som ønsker at gøre tingene bedre, giver jeg her nogle råd til, hvordan dit indhold kan tiltrække din målgruppe i det digitale rum.

 

Træk kunderne til dig

 

Tiden er skiftet fra push til pull markedsføring og det vil sige, at din virksomhed bliver nødt til at have fokus på målgruppen og målgruppens digitale behov. Først når du begynder at tænke som dine kunder, kan du lave en konkret strategi for, hvad der skal gøres.

 

Content marketing handler altså om at markedsføre virksomhedens brand og virksomhedens ydelser ved hjælp af godt digital indhold.

 

Hvorfor?

 

Fordi det gode indhold sælger, det gode indhold skaber engagement og det gode indhold har større tendens til at gå viralt og blive spredt som ringe i vandet…

 

 

Lav en content marketing strategi

En ”content marketing strategi” er som navnet hentyder, en indholdsstrategi, hvor man planlægger hvordan indholdet på ens website skal se ud og distribueres. Indhold er alt fra virksomheds data, artikler, billeder, video, og tekst.

 

Først og fremmest skal man vide, hvad brugerne efterspørger og hvilket vidensbehov de har. Hvad er det du kan tilbyde, som de er interesseret i? Hvilke psykologiske og fysiologiske behov får de dækket, ved at interagere med dig på nettet?

 

Når du får styr på denne basale viden, kan du begynde at lave din strategi bestående af 3 steps:

 

1) Content creation: Her skaber du det nye indhold. Eksempelvis skriver du en artikel, du redigerer, laver korrekturlæsning og du har strategiske overvejelser for, hvorfor du skriver artiklen og hvad modtageren skal have ud af det.

 

2) Delivery: Dernæst skal du tænke over, hvordan artiklen skal publiceres. Er det nemt at finde frem til artiklen? Er den søgbar? Hvilke medier skal kontaktes? Og hvilke sociale medier vil du bruge til publicering?

 

3) Governance: Hvad skal der ske efter publiceringen? Hvordan følger du op? Hvilket efterliv skal artiklen have? Skal den eventuelt genpubliceres? Osv. Osv.

 

Det er vigtigt at have en plan, men vigtigst af alt er den måde indholdet bliver serveret på.

 

 

Den kræsne digitale surfer

 

Det er nemmere sagt end gjort at kommunikere til nogen på nettet og mange virksomheder glemmer brugernes “digitale bevidsthed”. Med det menes der, at brugerne har høje forventninger til, hvad de vil have og hvordan indholdet skal præsenteres for dem.

 

Ser det præsentabelt ud? Er det navigerbart? Kan de finde hvad de skal bruge? Er det nemt og lige til? Hvis ikke, så tager det dem mindre end 3 sekunder at tænke ”nej, dur ikke”, og så er det altså bare ærgerligt – for dig.

 

Brugerne er kræsne. Det betyder, at de bader i valgmuligheder, produkter og virksomheder, som kan tilbyde dem det ene og det andet.

 

 

Hvad skal du gøre?

Tænk over, hvordan det gode indhold skal kommunikeres og på hvilke sociale platforme du vil benytte til din content marketing strategi. Er det Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter eller en anden platform, måske endda på kryds af platforme?

 

Tænk over dit website og brugeroplevelsen. Får dine brugere en oplevelse? Eller ligner det hele en dårlig tysk reklame?…

 

Gå i dybden med følgende begreber:

 

• User Experience (Hvad er brugerens oplevelse af websitet?)

• Informationsarkitektur (Hvor er indholdet placeret?)

• Cross-media (Hvordan deler du indholdet på tværs af platforme?)

• CMS (Hvordan styrer du websitet? Hvilket CMS-system bruger du?)

• Metadata (Hvordan skal indholdet produceres så det er søgbart?)

• Usability (Er designet tilstrækkeligt, brugbart og præsentabelt?)

• Knowledge Management (Hvordan administrerer du den viden du får?)

 

Hvis du skal vide hvordan man begår sig online, er det vigtigt at vide præcist, hvilke digitale værktøjer man skal mestre.

 

Det handler om at lave og dele kvalitetsindhold med brugerne og det handler om, at man ikke skal bombardere brugerne med virksomhedspropaganda og reklamespam. Lad dem komme til dig, og når de så er i butikken, så vær klar.

 

Pointen er, at man med kvalitetsindhold, som er kommunikeret korrekt, signalerer troværdighed, som munder ud i brandloyalitet og i sidste ende købelyst.

 

Husk på at købeprocessen opstår længe før salgsøjeblikket og derfor er det vigtigt, at du kommer dine kunder i forkøbet.

 

Vil du vide mere?

 

Kristina Halvorson beskriver hvad content marketing er her:

 

Plant et frø

Skriv en besked og vi vender tilbage, hurtigst muligt

Kan du ikke vente?

Book et virtuelt møde med Senai

Senai Solommon