5 vigtige SEO trends i 2017

2017 bliver endnu et spændende år i internetverdenen. Her er vores bud på de vigtigste SEO trends.

5 vigtige SEO trends i 2017

2017 bliver endnu et spændende år i internetverdenen og Google bliver som altid mere og mere intelligent med sine algoritme opdateringer. De seneste 1,5 år har budt os på machine learning, hummingbird lanceringen, RankBrain lanceringen, mobil websites favoriseringer osv., for blot at nævne nogle få omfattende opdateringer. I dette blogindlæg vil jeg give mit bud på de 5 vigtigste trends indenfor SEO i 2017.

 

1. Google favoriserer eget framework

 

De senere år er Google begyndt at favorisere mobilvenlige websites samtidig med at load hastighed bliver en vigtigere og vigtigere prioritering. Google straffer langsomme sider og belønner de hurtige i søgeresultaterne.



Google lancerede i 2016 et helt nyt framework til mobile enheder som hedder AMP; Accelerated Mobile Pages, som er en letvægt version af ens website.



Det skulle gøre websitet op til 10 gange hurtigere end hvad der kan opnås via ”normal” kode.



Google’s Adam Greenberg har meldt ud at Google nu indekserer alle AMP sider og at det bliver en "central del af virksomhedens plan". Derfor spekulerer mange i at de vil favorisere dem som bruger dette framework i søgeresultaterne på mobil.



Det vil dog ikke være uden konsekvenser. Blandt andet vil domænet på et AMP site starte med www.google.com/amp og herefter websitets domæne. Det vil unægtelig påvirke domænets autoritet.



Kontakt os gerne for nærmere information omkring fordele og ulemper ved at vælge denne strategi.

 

 

2) Schema markup

Hvor vi tidligere i forbindelse med keywords optimering i højere grad kunne nøjes med at fokusere på meta titler, meta beskrivelser, ALT titler, Header tags og søgeordstæthed, så er Schema markup blevet den nye vigtige ’tjekliste dreng’ i klassen.



Schema markup er en måde at feede data til enkelte sider på, som Google så kan læse og bruge sin intelligens til at matche søgninger. Det kan f.eks. være spørgsmål til åbningstider, anmeldelser, opskrifter, produktegenskaber, o.l. som Google matcher med bl.a. information fra schema snippets.



Google har nemlig opgraderet sit fokus på søgeresultater som besvarer spørgsmål, i og med at næsten halvdelen af søgningerne på Google nu er spørgsmål.

 

 

 

 

3) Stemmesøgning    

Flere og flere bruger stemmesøgning frem for at taste deres søgninger ind via tastaturet.  I USA bruger over halvdelen af teenagere og 41% af de voksne stemmesøgning hver dag. Denne trend har ikke helt nået samme højder i Danmark endnu, men det er et spørgsmål om tid.



Det betyder bl.a. at man kan forvente længere søgefraser og at søgeordene bliver det talte sprog fremfor det skriftlige.



Det betyder at det nu kan betale sig at optimere på nogle søgefraser som der hidtil ikke har været søgninger på, baseret på det brugerne vil søge, når de taler fremfor at taste.


 

 

4. Mere indholdskvalitet og søgeordstæthed

Har du lagt mærke til at mange skriver lange tekster for at komme højere op på Google? Det gør de for at få mulighed for at bruge bestemte søgeord mange gange på en side, men hvem gider at læse lange tekster i dag, hvis det samme kan fortælles på under halvdelen af de samme tegn? Ikke ret mange og det er Google, Bing, Yahoo og resten af internetverdenen blevet mere opmærksomme på.



Derfor prioriteres bedre og mere værdifuld indhold langt mere end hidtil. I stedet for at skrive 3.000 ord med en masse fyldeord hvor søgeordene indgår, så fokuser i stedet på at gøre teksterne knivskarpe og konkrete med en højere søgeordstæthed. Del eventuelt indhold op i flere mindre sider frem for at fylde få sider op med meget kvantitativ indhold, som ingen gider at læse.


 

 

5. Længere metatitler og metabeskrivelser

I 2016 har Google eksperimenteret med at vise længere meta titler og meta beskrivelser for siderne i søgeresultatet.



I 2017 vil Google højst sandsynligt være færdig med at teste og mon ikke de ruller det endeligt ud?



I så fald skal alle websites til at finde på længere meta titler og meta beskrivelser hvis de skal udnytte muligheden for at SEO optimere deres websites yderligere, via de udvidede muligheder af tegn. De som ikke gør noget, vil blive vist med de ekstra ord/tegn som Google selv renderer fra websitet, hvilket oftest ikke vil være optimeret optimalt. Læs mere om meta titler og meta beskrivelser på vores blogindlæg '5 hurtige til SEO optimering'.

 

 

 

Opsummering

Google works in mysterious ways. Et af deres største aktiv er, at det er en så stor og kompleks maskine at ingen rent faktisk med sikkerhed kan gennemskue hvordan den fungerer. Derfor er det svært at spå om konsekvenserne af enkelte lanceringer. Men sådan er det med det meste i livet og alligevel formår vi at navigere os igennem hverdagen ved at forudse hvad bestemte handlinger har af konsekvenser. Derfor skal indlægget også læses som en forudsigelse af trends som jeg og mange andre pt. holder tæt øje med og ikke en facitliste.  



God vind derude!

 

Kilder:

http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2016/11/09/7-seo-trends-that-will-dominate-2017/#2f031d6f5230

 

https://www.crescentek.com/blog/start-out-strong-implement-googles-amp-in-2017

 

http://www.link-assistant.com/news/smx-east-2016-recap.html



https://searchenginewatch.com/2016/08/04/preparing-for-seo-in-2017-yes-its-that-time-already



http://positionly.com/blog/seo-trends-in-2017

Plant et frø

Skriv en besked og vi vender tilbage, hurtigst muligt

Kan du ikke vente?

Book et virtuelt møde med Senai

Senai Solommon