SEO overskrifter

Sådan skriver du overskrifter som Google elsker

tags:

Senai Solommon 11. december 2018
Sådan skriver du overskrifter som Google elsker

Vidste du at 8 ud 10 kun læser overskrifter og ikke indholdet. Hvis overskriften ikke fanger dem, er de altså videre i teksten. Studier viser nemlig at vi 95% af tiden ”scanner” websites og i stedet for at læse indholdet ord for ord. Det giver derfor rigtig god mening at bruge ekstra langt tid på overskrifterne.

En god overskrift skal være kort, sigende og spændende. Dette kan nogen gange stå i kontrast med målsætningen om, at få proppet søgeord ind i overskriften, således at man kan ranke højt på Google.

Men hvad skal man favorisere? Google eller brugeren?

Jeg vil her forklare hvorfor de to ting netop går hånd i hånd.



Sådan fungerer Google


Ok…måske tog jeg munden for fuld da jeg skrev den overskrift. Ingen ved 100% hvordan Google fungerer. Men en ting som vi ved er, at Google har et mål og det er at tilfredsstille deres brugere. Desto bedre søgeresultater de kan tilbyde, desto gladere er vi som brugere og desto flere penge kan de tjene på annoncer.

Hvis du skriver overskrifter (og indhold for den sags skyld) som er skrevet til søgerobotter, så snyder du kun dig selv. Den tid er for længst forbi. Det samme gælder også hvis du udelukkende fokuserer på clickbait overskrifter for at fange brugerne, i hvert fald i SEO øjemed.

Google kigger nemlig på følgende indikatorer når de vurderer dit website:

  • Hvor længe bliver brugerne bliver på dit website
  • Hvor høj er bounce-raten. Dvs. Hvor mange klikker ikke videre på dit website
  • Hvor ofte bliver tilbageknappen i browseren brugt til at komme tilbage på Google


Alle faktorer som kan indikere hvor interesserede brugeren er i dit websites indhold.
Desto bedre indhold, desto flere ”point” får du af Google på denne konto.


Ergo et website med godt indhold som brugerne interagerer med vinder altid. Det er den altoverskyggende lektie ved dette indlæg. Men hvis du vil videre endnu mere, så læs glædeligt videre. Men spænd fast, det næste afsnit kan godt blive lidt nørdet.


Tænk over søgekonteksten
Et af de ting som Google går op i, er brugerens kontekst når han eller hun søger. Google interesserer sig for hvad de gerne vil opnå. Det gør de fordi at de gerne vil levere resultater som matcher søgningen.
Du kan bruge Google Keyword planner til inspiration, men først og fremmest skal du også huske at tænke over hvilken søgekontekst du gerne vil tappe ind i. Det kan Google Keyword planner ikke gøre for dig.

Der er tre primære søgekontekster:

Informational intent (videnssøgning)
Navigational intent (geografisk søgning)
Transactional intent (købssøgning)

Navigational intent og transactional intent handler om hensigten om at finde et produkt eller en lokation. De minder om hinanden i den forstand, at det handler om at være ret specifik, hvad enten der er tale om geografisk lokation og/eller produktnavne. Informational intent er brugere som søger efter information. Det de alle har tilfælles er, at brugbart indhold er altafgørende.

Start med at finde ud af de emner brugeren ønsker at blive klogere på, som hænger sammen med din virksomheds ydelser.

List emnerne og herefter underemnerne. F.eks. hvis du designer og udvikler websites, så kan et af emnerne være websites. Et underemne til website kunne eksempelvis være ’godt webdesign’ og herefter kan det brydes ned i under-underemner således, at søgeordet blot er toppen af en kæmpepyramide.


Søgemaskineoptimering er et maraton
Indenfor løbens verden eksisterer der forskellige typer af løb, bl.a. sprints og maraton. Søgemaskineoptimering er et maraton. Hvis du ved lidt om fodbold, så ved du at målgivende afleveringer og gode afslutninger skaber mål og sejre. Men ingen fodboldhold slår vinderafleveringer og afslutter hele tiden. Der skal oftest flere afleveringer til for at åbne et forsvar. Det samme gælder boksning. Ofte skal der flere relativt uskadelige jabs til, før at man får åbnet modstanderen og derved kan slå en uppercut som slår modstanderen i gulvet.

Det samme gælder når man skriver overskrifter (og indhold) på sit website. Alle overskrifter behøver ikke at være uppercuts. Med uppercuts i SEO forstand referer jeg til overskriver som indeholder det eller de favorit søgeord som man gerne vil findes på.

Husk at der skal flere små jabs til for at være effektiv.


Nyd spillet
Jeg er selv tidligere fodboldspiller. Et af mine yndlingstræningsøvelser var dem uden mål. Et af træningsøvelserne havde blot fire toppe som afgrænsede banen og så handlede det blot om at fastholde bolden. Som midtbanepasningspiller elskede jeg at fastholde bolden og få modstanderen til at løbe.

Sørg for at i har en content skribent som er en midtbanepasningspiller, som elsker rollen som spilopbygger. Altså en som elsker at skrive om det emne jeres virksomhed beskæftiger sig med. En sådan content skribent vil elske at få frie tøjler, uden at skulle forholde sig til, at hver sætning skal gå ud på at få proppet et søgeord ind, men blot nyder at skrive godt indhold som giver brugeren værdi.